Amed Şehir Tiyatrosu mekân değiştirdi!

Amed Şehir Tiyatrosu mekân değiştirdi!

Amed Şehir Tiyatrosu’nun oyuncuları, tiyatronun mekân değiştirdiğini ve belediye bünyesinden ayrı çalışmalarına devam edeceklerini belirtti. 

Dicle MÜFTÜOĞLU

Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi bünyesinde faaliyet yürüten Amed Şehir Tiyatrosu’nda çalışan oyuncular sözleşmeleri yenilenmeyerek işten çıkartılmıştı. İşten çıkartılmalarını bir istihdam sorunundan öte kültürel faaliyetlerine yönelik bir eylem olarak yorumlayan Amed Şehir Tiyatrosu Eş Sanat Yönetmeni Elvan Koçer ve tiyatrocu Hamdüsena Özbey tiyatroya başladıkları süreç, geçirdikleri evreler, tiyatro olarak yaptıkları ile kayyumun çalışmalarına yaklaşımlarını değerlendirdi. 

‘İLK OYUNUMU SAHNELEYEMEDEN MKM KAPANDI’

Mezopotamya Kültür Merkezi’nde (MKM) tiyatroya adım attığını anlatan Koçer, MKM’nin ilk yıllarında ailelerin çocuklarını kreşe bırakır gibi MKM’ye bıraktığını belirterek, “Oyun izlerdim. Benim ilk oyunu Şehir Tiyatrosu (Şuan içinde bulunduğum yapı) ile izledim. MKM’de başladım bir süre sonra eğitim almaya başladım. Bir oyunun çalışmaları sırasında oyunu daha sahneleyemeden MKM kapatıldı. Yine aynı süreçlerden geçiyorum. 13-14 yaşlarındaydım MKM kapatıldığı zaman benim için tiyatro bitmedi aksine yeni başladı. O zamandan karar verdim” dedi. 

Refah Partisi döneminde Şehir Tiyatrosu’nun kapatıldığını ardından DBP’nin siyasi devamcısı olduğu siyasi partilerin yerel yönetimlere gelince çalışanları bir araya getirdiğini hatırlatan Koçer, şimdi de benzer bir zihniyet ile tiyatronun kapatıldığını söyledi. 

BİYOLOJİ BÖLÜMÜNDEN SAHNEYE

Tiyatrocu Hamdüsena Özbey de çocuk yaşta tiyatro ile ilgilenenlerden. Asıl olarak üniversite yıllarında tiyatro birimine dahil olarak çalışmalar yürüttüğünü belirten Özbey, “Okul bitince de neler yapabilirim diye düşündüm. Biyoloji mezunuyum onunla alakam olmadığını fark ettim. Aslında üniversite başlarken bir şey seçemiyorsun, seni yönlendirecek bir şey yok. 7 yıllık üniversite eğitiminde sanat ile ilgilendim. Öğrenciliğimi devam ederken ilk olarak belediyenin sinema atölyesine ardından da tiyatro atölyesi açıldı bu kez tiyatro atölyesine dahil oldum. Ardından 2 yıl süren bir eğitim süreci başladı” diyor. 

Farklı çalışmalarda yer almak için uğraş verdiğini ancak çalışamadığını belirten Özbey, 2010 yılında Amed Şehir Tiyatrosu’nun repertuvarını sadece Kürtçe oyunlara ayırması ile burada çalışmaya başladığını söylüyor. 

KÜRTÇE AĞIT İLE OYUN YASAKLANDI

Sanatçı kimliklerinden önce bu topraklarda savaşın içinde yaşayan bireyler olduklarına vurgu yapıyor Elvan Koçer Amed Şehir Tiyatrosu olarak çalışmalarını şu şekilde anlattı: “Kürt toplumunun bir bireyiyiz. Yıllarca bu dil, kültür yok edilmeye çalışılmış. Dil de toplumu var ettiren, devamını sağlayan toplumun öteki toplumdan ayıran yapısıdır. Şehir tiyatrolarında ilk olarak Mahmut ile Yezida oyununda birkaç cümlelik Kürtçe ağıt olduğu için yasaklanmıştı. Sonradan da iki dilli tiyatro yaptı en son da sadece Kürtçe oyun oynadı. Kürt tiyatrosunu zenginleştirmek için Kürtçe oyun yazma yarışmaları düzenledi, genç yeteneklere zemin hazırlıyordu her yıl Liseler Arası Tiyatro Şenliği oluyordu. Uluslararası ilişkileri olan bir yapıydı. Kürt sanatını Avrupa ile buluşturuyordu. Bu karar, Kürt diline yönelik var olan iktidarın dilini de ortaya koyuyor. 

HAMLET’TEN MEM Û ZİN’E...

Hamlet Kürtçe olarak sahnelendi, Hamlet gibi oyunlar dünya prömiyeri yaptı. Mem û Zin mekan tiyatrosu ve müzikal olarak sahnelendi. Her yıl bir Kürt destanını sahneleme kararı aldık. Uluslararası yönetmenlerle çalıştı, ortak çalışmalarda yer aldı. Her yıl atölyeye 50 kişi başvuruluyor 13 öğrenci ile bir oyun ile sahneledik. Diyarbakır Şehir Tiyatrosu bölgenin dinamosu durumundaydı .” 

Kayyım atandıktan sonra böyle bir yapı ile çalışmayacağını bildiklerini ve kendilerinin de halkın iradesini gasp eden zihniyet ile çalışmayacaklarına işaret eden Koçer, “Kayyum gelir gelmez ilk yönetmeliğimize müdahale etti. Bir repertuvar kurulumuz vardı. Bu kurul yapı içerisindeki arkadaşların içinde seçim ile oluşturulan bir kurumdu. Bunu fes ederek edebi kurul oynanacak oyunları belirleyecekti. Tiyatro ile alakası olmayan kişiler kurulda yer alıyordu. Atanan müdür hayatta hiç tiyatro oyunu bile izlemediğini söyledi. Muhtemelen o kurul bile oyunları belirlemeyecek tepeden belirlenecek bu oyunlar. Bizim bu şartlarda çalışma durumumuz yoktu” dedi. 

Meselenin iş meselesi olmadığını, işten atılmalarının dışarıdaki politikadan farklı olmadığını belirten Koçer, “Şehir Tiyatrosu kapandı olarak değerlendirmiyorum. Amed Şehir Tiyatrosu belediye bünyesinden çıkıp mekân değiştirdi. Çalışmalarını başka bir yerde devam ettirecek. Yeni bir yer arayışımız var. O kadar büyük bir salonumuz olmasa da yine de izleyici ile buluşacağız. Turnelerimize devam edeceğiz” diye ifade etti. 

Koçer son çalışmalarını da şu şekilde anlattı: “Doğan Güzel’in Qırık karikatürlerinden derlenen Qırık isimli oyunun provaları vardı. Fırat Anlı son provayı izledi ardından gözaltına alındı. Tek kişilik bir stendap Daviya Davi isimli oyun. Bir oyunun da “Ödenmeyecek ödemiyoruz” isimli Dairo Fo’nun oyunu provalarına başlanmıştı.” 

‘YENİDEN SAHNEDE OLACAĞIZ’

Özbey, “Geldiğimiz süreç 1990’lı yılları aratacak bir süreç. Kürt tiyatrosunun, sistemin her türlü baskısına karşı koyacak gücü, birikimi, deneyimi var. Bu süreci de büyük bir motivasyonla atacağımızı düşünüyoruz. Hazırda projeler var. Önümüzdeki günlerde mekân sorunu çözüldüğü an yeniden sahnede olacağız” dedi. (Diyarbakır/ DİHABER)
 

www.evrensel.net

0 yorum yapılmış

    Yorum yapın

    Yorum yapmak için üyelik gerekmemektedir. Yorumlar, editörlerimiz tarafından onaylandıktan sonra yayınlanır. Konuyla ilgisi olmayan, küfür içeren, tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.