06 Temmuz 2019 03:00

Programlamaya nereden başlamalı-II

Paylaş

Bir önceki yazıda bir programlamaya başlamak için bir dil seçmeden önce üzerine düşünmeniz gereken bazı soruları listelemiştim. Yanıtlarınız üzerine biraz kafa yorduysanız popüler programlama dillerine göz atmaya başlayabiliriz.

C: C, 1970’lerden bu yana bilgi teknolojilerinin bel kemiğini oluşturmaktadır. İşletim sistemlerinden donanım sürücülerine yüksek performansa ve kararlılığa ihtiyacınız olan hemen her yerde ilk seçenek olarak karşımıza çıkar. Nesne tabanlı değildir. C’nin temellerini öğrenmesi zor olmasa da verimli ve temiz kod yazabilecek seviyeye gelmek zordur ve ciddi zaman ayırmayı gerektirir.

C++: C++, C’nin bir üst kümesi sayılabilir. Bir yandan performans ve kararlılık gibi faktörleri C’den büyük ölçekte devralırken bir yandan da C’nin nesne tabanlı programlama gibi eksikliklerini giderir. İşletim sistemlerinden oyunlara pek çok alanda kullanılmaktadır. Bir yandan performansa bir yandan da sistemin en ufak ayrıntılarına kadar erişmeye ihtiyacınız varsa C++ bunun için biçilmiş kaftandır. Öğrenmesi zordur. Temiz ve verimli kod yazması daha zordur. Ancak bütün bu zorluk yazılımların iç işleyişine dair çok şey öğretir.

Java: Sun Microsystems’ten James Gosling tarafından 1991’de geliştirilmeye başlanan nesne tabanlı bir dil olan Java web uygulamalarından altyapı sistemlerine, masaüstü uygulamalardan Android uygulamalarına pek çok alanda yaygın olarak kullanılmaktadır. Derlenmiş Java kodu Java Sanal Makinesi adı verilen bir sistem üzerinden çalıştırılmaktadır ve bu sistem hemen her platformda mevcut olduğundan derlenmiş kod hemen her sistemde çalıştırılmaya müsaittir. Sistem kaynaklarının kullanımı açısından C ve türevleri gibi verimli bir dil değildir ancak pek çok uygulama açısından bu düzeyde tip bir verimlilik arayışına da ihtiyaç yoktur. Java öğrenmenin zorluk seviyesini ise orta ile kolay arasında bir yerlerde sınıflayabiliriz.

Python: Veri analizinden web geliştirmeye, makine öğrenmesi uygulamalarından masaüstü uygulamalara pek çok alanda kullanılan Python nesne tabanlı, derlenmeyen bir betik dilidir. Derlenen dillere göre daha hantal bir dildir ve mobil geliştirme açısından oldukça zayıftır. Ancak bu zayıflıklarını kamuya açık çok sayıda kütüphanesi ve söz dizimi kurallarının kolaylığı ile örterek programlamaya yeni başlayanların gözdeleri arasına girmeyi başarmıştır. Öğrenmesi ve kod geliştirmesi fazlasıyla kolaydır. Autudesk Maya, Blender, Cinema 4D ve daha birçok yazılım uygulama içi betik dili olarak Python kullanmaktadır.

C#: Microsoft tarafından Java’ya rakip olarak geliştirilmiş esnek ve güçlü bir nesne tabanlı dildir. Windows uygulamalarından Unity aracılığıyla oyun geliştirmeye ve web uygulamalarına pek çok alanda kullanılsa da esasen Windows ekosistemi ile sınırlıdır. Söz dizimi kuralları C’ye oldukça benzer. Öğrenme zorluğu orta seviye olarak sınıflandırılabilir.

Bu haftalık köşenin sınırlarına geldik. Haftaya Lisp, PHP, JavaScript, Ruby ve Swift programlama dilleri ile kaldığımız yerden devam edeceğiz.

DİĞER YAZILARI
Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa