06 Şubat 2023 11:55
Son Güncellenme Tarihi: 06 Şubat 2023 17:26

Hatay'da büyük yıkım | Kurtarma çalışması yetersiz, temel ihtiyaçlar giderilmiyor

Hatay’da meydana gelen 6,4’lük sarsıntı nedeniyle şehirde çok sayıda bina yıkıldı. Artçı depremle birlikte Hatay Havalimanının pisti kullanılamaz hale geldi, 2 devlet hastanesi yıkıldı.

Hatay'ın Güzelburç Mahallesi | Fotoğraf: Erçin Ertürk/AA

Paylaş

Maraş’taki deprem sonrası Hatay’da meydana gelen 6,4’lük sarsıntı nedeniyle şehirde çok sayıda bina yıkıldı. Artçı depremle birlikte Hatay Havalimanının pisti kullanılamaz hale geldi. 520 kişi hayatını kaybetti, 700 kişi yaralandı, 1278 bina yıkıldı.

"24 SAAT GEÇTİ, HALA YARDIM GELMEDİ"

Hatay'da deprem bölgesinde bulunan HDP Adana Milletvekili Tülay Hatimoğulları, "Depremin üzerinden neredeyse 24 saat geçmesine rağmen halen yardım gelmemiş durumda! Hiçbir insani yardım, hiçbir arama kurtarma ekibi... Artık yeter" dedi.

BELEDİYE BAŞKANI: 1200 BİNA YIKILDI

Hatay Büyükşehir Belediye Başkanı Lütfü Savaş, Cüneyt Özdemir’in yayınında “Hatay'da yıkılan bina sayısı 1200. TSK çok çok acil Hatay'a destek için asker göndermeli. Durum çok kötü” dedi.

Halk TV yayınına da katılan Savaş, "Hastalar zor durumda. Hatay'ın belli noktalarına sahra hastaneleri kurulmalı" dedi.

CHP HATAY MİLLETVEKİLİ SERKAN TOPAL: SAATLER GEÇTİ YARDIM ULAŞMADI, DURUM ÇOK AĞIR

CHP Hatay Milletvekili Serkan Topal, Evrensel’e verdiği bilgide şunları söyledi:

“Hayatımda ben bu kadar binanın yıkıldığını hiçbir depremde görmedim. Antakya merkez, Defne merkez, Samandağ merkez, İskenderun merkez, Kırıkhan merkez her biri neredeyse yerle bir olmuş durumda. 14 saattir biz yardım bekliyoruz. Diğer illerden de yardım bekliyoruz. Bu saat oldu yardım ulaşmış değil. Hayatta kalan vatandaşlar dışarıda, donacak durumdalar. Yemek yok, su yok, elektrik yok. İstanbul Büyükşehir Belediyesinin yola çıktığını biliyoruz ama daha ulaşmış değil. Defne ilçesine, Samandağ ilçesine daha bir ekip giremedi. Antakya, Samandağ ve Defne’de durum çok kötü. Çadır kurulmuş değil, telefonlar pek çok noktada çekmiyor. İş makinesi, kurtarma ekibi, çadır, tulum, yemek acil ihtiyaçlarımız arasında. Sayın bakanlar buradalar ama onlar da yardım bekliyor sadece.”

DEFNE BELEDİYE BAŞKANI: ÇOCUKLARIN BESLENMESİNDE SIKINTI ÇEKİYORUZ

Katıldığı bir televizyon programında konuşan Defne Belediye Başkanı İbrahim Güzel ise "AFAD'dan görevli yok. Kendi çabamızla bir şeyler yapmaya çalışıyoruz. Şu an hava çok soğuk, barınma sıkıntımız var. Fırınlar kapalı. Bakkallar, marketler kapalı. Bir anlamda çocukların özellikle beslenmesinde sıkıntı çekiyoruz. Sağlam, sıfır binalar bile çatlak içinde, oturulması mümkün değil. Kötüyüz, çok kötüyüz. Enkaz altında bir sürü insan var, canlı mı değil mi bilmiyoruz" ifadelerini kullandı.

“HENGAME SÖZ KONUSU”

Evrensel’e bilgi veren İskenderun Belediyesinde görevli Yusuf Dağlı, “Çöken bina çok fazla. Genelde müstakil evler sağlam kaldı. Antakya ile irtibat kurmamız çok zor, telefonlar kesiliyor. İskenderun’a trafik akışı var, enkaz çalışması yapılabiliyor ama bir hengame söz konusu. Temel gıdaya ihtiyaç var. Çoğu fırın kapalı, ekmeğe ihtiyaç var. Elektrik yok, telefonlar için powerbank, çadır acil ihtiyaçlarımızdan” dedi.

“CİDDİ YIKIMLAR VAR ANCAK KURTARMA ÇALIŞMASI YETERSİZ”

Hatay’da Karaali Köyü’nde bulunan Eğitim Sen Hatay Şube Sekreteri Nihat Akgöl verdiği bilgilerde şunları söyledi:

Antakya’ya gitmeye çalıştık. Çekmece Mahallesi’ne kadar gidebildik ancak daha ileri gidemedik, çok ciddi enkazlar var. Cumhuriyet Mahallesi’nde, Saraycık Mahallesi’nde yıkım çok fazla. Bu bölgelerde henüz kurtarma çalışmaları yok. İskenderun yolu üzerinde de ciddi yıkımlar var. Bu bölgede yıkılan oteller var. Northhill Hotel’in yıkıldığını gördük. Defne Koleji’nin bir kısmı yıkılmış. Ulaşabildiğimiz köylerde de yıkım olduğunu öğrendik. Dün gece yoğun kar yağışı oldu. Bugün de yağmur var ve hava epey soğuk. Su, battaniye gibi temel ihtiyaçlar var. Aynı zamanda yoğun bir trafik var.

“TOPLANMA ALANLARINA ULAŞIM ZOR”

İskenderun İsmet İnönü Mahallesi'nden konuştuğumuz Umut İnan da şehrin içindeki yolların yıkılan binaların da etkisiyle kapandığı bilgisini paylaştı.

Kurtarma ekibinin yetersiz olduğunu vurgulayan İnan, toplanma alanlarına da ulaşım zor olduğunu belirtti. Öte yandan Hatay'da tüm şehirde elektrikler kesik durumda. Vatandaşlar yiyeceğe ve temiz suya ulaşamıyor. Birçok noktada arama kurtarma çalışmalarının başlamadığı şehirde çadır eksikliği de devam ediyor.

HATAY'DA AFAD EKİPLERİ YOK

Hatay’a AFAD ekiplerinin gönderilmediğini belirten CHP Hatay Milletvekili Suzan Şahin, “Cenazelerimiz kaldırımda” dedi.

Şahin, kentin durumuna ilişkin şunları ifade etti: “AFAD buraya gelmedi. Bu saatten sonra enkaz altında kalanları kaybettik demektir. İskenderun'da 32 bina çöktü. 8 saati geçti ve henüz bir çalışma yapılmıyor. Hava çok kötü. İnsanlar sokakta. Cenazelerimiz kaldırımlarda kalıyor. Hiçbir şekilde burada koordinasyon sağlayacak ekip gelmedi. Depremden havalimanı da etkilendi ve uçaklar iniş yapamıyor. AFAD buraya gelsin. Yeter artık. İnsanlar ağlıyor. Toplanma merkezlerinde korunaklı yerler yok.”

İSKENDERUN KAYMAKAMI: HAFRİYAT MAKİNELERİNE İHTİYAÇ VAR

İskenderun Kaymakamı Murat Sefa Demiryürek, kentte acil olan ihtiyaçlarla ilgili açıklama yaptı. Hafriyat makinelerine ihtiyaç olduğunu söyleyen Demiryürek, gönüllü olmak isteyenlere de çağrı yaptı.

Demiryürek Twitter hesabından şu açıklamayı yaptı: "İskenderun’da kırıcı ve vinç ihtiyacımız var. Gönüllü olarak görev almak isteyenlerin 0 532 113 8039 nolu telefon üzerinden bizimle irtibata geçmelerini bekliyoruz. İskenderun’da iş makinesi operatörüne ihtiyacınız var. Vazife almak isteyenlerin 0 532 113 80 39’a ulaşmalarını istirham ediyoruz."

İSKENDERUN LİMANI'NDA YANGIN ÇIKTI

Deprem nedeniyle rıhtımında yer yer çökmeler olduğu tespit edilen Hatay'ın İskenderun Limanı'nda konteyner deposunda yangın çıktı. Konteynerlerin alev aldığı yangına ekipler müdahale etti.

Yangın, saat 17.00 sıralarında, depodaki konteynerlerden birinin devrilerek alev alması sonucu çıktı.

VOLKAN DEMİREL’DEN YARDIM ÇAĞRISI: BURAYA LÜTFEN YARDIM GÖNDERİN

Hatayspor Teknik Direktörü Volkan Demirel yardım çağrısında bulundu. Volkan Demirel, "Burada herkes perişan! İnsanlara ulaşamıyoruz." dedi. Hatayspor'da 2 isme ise henüz ulaşılamadı.

Instagram hesabından paylaşım yapan Demirel, "Burada herkes perişan. Herkes can çekişiyor Hatay'da. Buraya lütfen ambulans, yardım. Burada durumlar çok kötü. Yardım edin, insanlara ulaşamıyoruz. Biz kendi imkanlarımızla fazla bir şey yapamıyoruz. Ne kadar imkan varsa, hepsini göndermenizi istiyorum. Sadece Hatay değil, çevre illerde de durum aynı. Lütfen Allah rızası için yardım edin."

HAVALİMANI PİSTİ PARAMPARÇA OLDU

Hatay Havalimanın pist ve bağlantı yolları ortadan yarıldı. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, havalimanına uçuşların iptal edildiğini duyurdu.

Hatay Havalimanı 2007’de dönemin başbakanı Tayyip Erdoğan tarafından açılmıştı. Depremle birlikte pistin deprem bölgesi üzerine yapıldığı da ortaya çıktı.

Hatay Valisi Rahmi Doğan, ‘İskenderun ve Antakya’daki devlet hastanelerinin yıkıldığını’ söyledi. Doğan, şunları kaydetti: “Antakya ve Kırıkhan’da yıkık binalar var. İskenderun ve Antakya’daki devlet hastaneleri yıkıldı. Polisevi de yıkıldı. Vatandaşların oturduğu binalarda yıkıntılar var. Şu anda jandarmanın bahçesine bir karargah kurduk, bütün birimleri buraya topladık. Elimizdeki imkanlarla oralara müdahale etmeye çalışıyoruz. Havaalanı pistinde biraz sıkıntı var, uçakların inmesinde problem yaşanıyor. Mevcut imkanlarımızla faaliyetleri koordine ediyoruz. Hayatını kaybedenler var, çok sayıda da yaralımız var.”

AFAD BİNASI YIKILDI

NTV yayınına katılan CHP Genel Başkan Yardımcısı Seyit Torun, “Şu anda can kaybımız her geçen dakika artıyor. Öncelikle ülkemizin başı sağ olsun. Şu anda bütün belediyelerimizle bölgeye intikal ediyoruz. Hatay’da beklenenden daha fazla Adana’da var, merkez üssü Kahramanmaraş ilçe ve köylere henüz ulaşılamadı. Hatay’da AFAD’ın binası da yıkılmış. Ciddi sayıda yıkık binalar var. Tüm belediyelerimiz tüm ekiplerini bölgelere gönderiyorlar" bilgilerini paylaştı.

EĞİTİME 2 HAFTA ARA VERİLDİ

İskenderun ilçesinde Halkların Demokratik Partisi (HDP), Saadet Partisi (SP) ve İnsan Hakları Derneğinin (İHD) bulunduğu bina ile ilçede çok sayıda apartman yıkıldı.

Hatay’da eğitim ve öğretime 2 hafta ara verildi.

İSKENDERUN LİMANI'NDA ÇÖKME

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü, deprem nedeniyle İskenderun Limanı'nda rıhtımda yer yer çökmeler olduğunun tespit edildiğini, diğer limanlarda operasyonların devam ettiğini bildirdi.

Açıklamada, diğer limanlarda olumsuz bir durum yaşanmadığı, İskenderun Limanı hariç diğer limanlarda operasyonların devam ettiği kaydedildi.

MERAL AKŞENER: ÖZGE ALKAN, EŞİ VE BEBEĞİ HAYATINI KAYBETTİ

İYİ Parti Genel Başkanı Akşener, deprem nedeniyle İYİ Parti Antakya Kadın Kolları Politikaları Başkanı Özge Alkan'ın, eşi ve bebeğiyle birlikte yaşamlarını yitirdiğini duyurdu. Akşener, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda "Değerli dava arkadaşım, Antakya Kadın Politikaları Başkanımız Özge Alkan'ın, eşi ve 12 günlük bebeğiyle enkaz altında vefat ettiği haberi, yüreğime kor gibi düştü... Rabbim ailelerine ve sevdiklerine sabırlar versin. Ruhları şad, mekânları cennet olsun..." ifadelerine yer verdi.

İSKENDERUNSPOR'UN İKİ ANTRENÖRÜ ENKAZ ALTINDA

TFF 2'nci Lig ekibi İskenderunspor, yaşanan depremin ardından iki antrenörün göçük altında kaldığını açıkladı.

İskenderunspor, tüm kulüp personellerinin ve oyuncuların kurtarma çalışmalarına dahil olduğunu bildirdi.

HATAY KADIN VOLEYBOL TAKIMI ENKAZ ALTINDA

Hatay Kadın Voleybol Takımı oyuncularının enkaz altında kaldığı belirtildi. Alanya Belediyespor oyuncusu Eneshan Can, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, Hatay Kadın Voleybol Takımı'nda oynayan 14 oyuncunun kaldıkları binanın yıkılması üzerine enkaz altında kaldıklarını duyurdu.

Eneshan Can, oyuncuların, Cumhuriyet Mahallesi Bostan Sok. No: 1 numarada bulunan Antakya Spor Salonu'nda kaldıklarını ve kendilerine ulaşılamadığını belirtti. Can, oyunculara ulaşılmasının sağlanması için çağrıda bulundu.

AZERBAYCAN’DAN KURTARMA EKİBİ GÖNDERİLDİ

Depremlerin ardından çalışmalara katılmak üzere bölgeye gelen Azerbaycan arama kurtarma ekipleri, Hatay'a gönderildi.

Azerbaycan Olağanüstü Haller Bakanlığına bağlı ekipleri taşıyan uçak, Şakirpaşa Havalimanı'na indikten sonra Adana'daki AFAD binasına yönlendirildi.

420 personelden oluşan ekip, Hatay kent merkezi ve İskenderun ilçesinde görevlendirilecek. Ekipler, çalışmalara katılmak üzere yola çıktı.

(HABER MERKEZİ)

Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa
Evrensel Ege Sayfaları
EVRENSEL EGE

Ege'den daha fazla haber, röportaj, mektup, analiz ve köşe yazısı...