15 Eylül 2014 22:44

Ortak nokta gözetmeyen sergi: Preview

Gama Gallery fotoğraf sanatçıları Can Sarıçoban, Murat Sarıyar ve Mustafa Dişli ile ve video sanatçısı Erdal İnci’nin çalışmalarının yer aldığı 'Preview' adlı sergiyi ağırlıyor. Sergide, benzerlikler ve tezatlıklar, herhangi bir ortak nokta arayışı içine hapsedilmemiş farklı bakış açıları ile bir arada sunuluyor.

Paylaş

Mısra BELGE
İstanbul

Gama Gallery fotoğraf sanatçıları Can Sarıçoban, Murat Sarıyar ve Mustafa Dişli ile ve video sanatçısı Erdal İnci’nin çalışmalarının yer aldığı “Preview” adlı sergiyi ağırlıyor. Sergide, benzerlikler ve tezatlıklar, herhangi bir ortak nokta arayışı içine hapsedilmemiş farklı bakış açıları ile bir arada sunuluyor.

Beyoğlu’da bulunan Gama Gallery’nin ev sahipliği yaptığı “Preview” sergisinde yer alan üç fotoğraf sanatçısının çalışmalarının belki de tek ortak noktası ise, fotoğrafların siyah beyaz olması. 

TEMASIZ FOTOĞRAFLAR

Sergiye girişte, “Preview”den evvel “Social Dilemma” ve “Deathless” adlı iki kişisel sergisi açan Mustafa Diçli’nin fotoğrafları karşılıyor bizi. Dişli’nin 2006’dan beri biriktirdiği siyah beyaz çalışmaları “Previes” sergisi kapsamında ilk kez sergileniyor. Sergide, sanatçının 6 ayrı fotoğrafının yanı sıra 25 fotoğrafı 5X5 formatında bir arada sunuluyor. Dişli’nin seçkisinde ortak bir tema yok. Sokak, portre, şehir, doğa ve soyut pek çok konuyu görebiliyoruz çalışmalarında. Seçikisinde samimiyet, tutsaklık, yıkım, tek başınalık ve birlikteliği sorgulayan Dişli’nin fotoğrafları arasında en dikkat çekeni parmaklıklar ardında çalışan bir işçiyi fotoğrafladığı çalışması. Bu fotoğraf, Dişli’nin sorgulamayı amaçladığı kavramlardan hapsedilmişliği yalın bir şekilde aktarıyor izleyene.

Mustafa Dişli’nin 5X5 formatında bir arada sunulan 25 fotoğrafı ise genel bir temaya göre gruplandırılmamış gibi duruyor. Flaştan gözleri parlayan bir kedi, İstanbul’un trafiği, fotoğraflanmış çizimler, birbirine dayanmış tezgahlar, bir göl ve kesilmiş fotoğraf filmleri gibi birbirinden bağımsız pek çok çalışma kare formatında izleyiciye sunuluyor.

FOTOĞRAFIN RESİMLEŞMESİ VE PORTRELER

Serginin bir başka duvarında, fotoğrafı, insanların görüş tekniklerini taklit ederek iki boyutlu bir şekilde yorumlama olarak tanımlayan Murat Sarıyar’ın 4 fotoğraf çalışmasıyla karşılaşıyoruz. Sarıyar’ın fotoğrafları boynuna ip geçirilmiş hamile bir kadının portresi olan “Wife and Son” ile başlıyor. İkinci çalışma, bol grenli ve fotoğraftan çok bir resmi andıran, kırın ortasında bir adamı objektife yansıtmış “Searching Underground” adlı fotoğraf. Çalışmanın yanında, İngilizce olarak “Görüntü, kesin bir şey değil. Yeraltında arıyorum, asla yeteri kadar emin olamadım.” notunu görüyoruz.

Sergide yer alan bir diğer fotoğraf sanatçısı ise, hepsi Paris’te çekilmiş dört çalışmasıyla Can Sarıçoban. İlk bireysel sergisini Paris’te Galeri B&B’de gerçekleştiren Sarıçoban’nın sergilenen fotoğraflarında özne olarak kadın kullanılmış. Tütü etekli hamile kadın fotoğrafıyla başlayan çalışmalar, bir modelin kulis arasında aynadan yansımasını andıran bir başka fotoğrafla devam ediyor. Sarıçoban’ın çalışmaları, iki birbirine bakan kadının arasından netlenmiş bir başka kadının yer aldığı fotoğrafı ile profilden bir başka kadının portresinin ardından sona eriyor.

KLONLANMIŞ GÖRÜTÜLERİN HİPNOZU

Serginin tek renkli çalışması, video ve fotoğraf sanatçısı Erdal İnci’nin videosu. Klonlanmış hareket kavramı ile hipnotik dizi formunda videolar oluşturan İnci, anlık sıradan durumları döngülere çeviriyor. Hareket içeren ve çoğunlukla kendi yer aldığı videoları, klonlardan oluşan sonsuz döngüler haline getirip gif formatında yayınlayan İnci’nin sergide yer alan çalışması da, aynı yöntemle oluşturulmuş. Çalışma, Galata Kulesinin kubbesi etrafında uçuşan martıların aşağıdan görüntülenmesiyle oluşturulmuş ve izleyeni hipnotize eden bir özelliğe sahip.

Anın karelerinin, sanatçıların kendi yorumunu kullanarak yeniden şekillendirildiği “Preview” sergisi, 18 Eylül’e kadar Beyoğlu’ndaki Gama Gallery’de, pazar ve pazartesi hariç, 11.00 – 18.00 saatleri arasında ziyarete açık olacak.

ÖNCEKİ HABER

Şiirin diri kalbi: Hüseyin Peker

SONRAKİ HABER

Yüksek İstişare Kuruluna Ahmet Davutoğlu ayarı

Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa