Bu da geçer ya hu
Leyla Gediz ve Misal Adnan Yıldız küratörlüğünde düzenlenen Murat Şahinler’in İçimde Bir His Var adlı sergisi 23 Mart’a kadar Pilot ve Co-Pilot galerilerinde izleyicilerle buluşmaya devam edecek.
Derya YILMAZ
İstanbul
Leyla Gediz ve Misal Adnan Yıldız küratörlüğünde düzenlenen Murat Şahinler’in İçimde Bir His Var adlı sergisi 23 Mart’a kadar Pilot ve Co-Pilot galerilerinde izleyicilerle buluşmaya devam edecek.
Sergiye gittiğinizde kendinize soracağınız ilk soru sergi daha açılmadı mı olacak. Çünkü bu sergi bizim alıştığımız beyaz küp sergilerinden oldukça farklı bir sergi. Kendinizi bir galeriden ziyade sanatçının atölyesinde hissedeceksiniz. Bu da sanatçıyla daha yoğun bir bağ kurmanıza sebep oluyor. Bitmemiş ya da ters yüz edilmiş resimlerle, eskiz defterleriyle Murat Şahinler’in dünyasında elinizi kolunuzu sallayarak dolaşırken resmin yüceleştirilmesi algısına bir tokat da siz vuruyormuşsunuz gibi.
Sanatçının eski dönemde yaptığı işlerle son dönem işleri arasındaki üslup farkı da bir o kadar şaşırtıcı. Bir fabrika mantığıyla, imza gibi işlerin üretilmesinin beklendiği sanat piyasası düşünüldüğünde bu oldukça radikal bir tavır. Çalışmalarındaki üslup farklılığını kişisel ve geniş bir zaman kullanmasıyla açıklıyor Murat Şahinler.
SANATÇININ OTOPORTRESİ
Tuval yüzeyini olduğu gibi bıraktığı resimlerinde mekan algısı her yer gibi, hiçbir yer gibi.
Sanat tarihi boyunca en çok işlenen konulardan biri de otoportredir. Sanatçıların otoportrelerini yüksek momentli bir gerilimde görselleştirdiği kanısında olan Murat Şahinler kendisine pek öyle davranamadığı için görsel bir otobiyografi hazırlamış. Devasa bir porteye geçmiş resimlerinden yerleştirdiği figürlerle kendisini müthiş bir şekilde bir araya getirmiş. Tüm bu bir aradalıkların içinde kocaman harflerle yazılmış ‘Bu da geçer ya hu’ yer alıyor. Sanatçının geçmiş yıllarda Karaköy’deki kentsel dönüşüme göndermeyle bir otoparkın üzerine yazdığı yazıydı bu. Kentin en yoğun yaya hareketinin olduğu bu bölgedeki en değerli parsellerden birinin insanlar yerine arabalara ayrılmasına işaret eden bu çalışma, bugün de geçerliliğini korumakta. Yerinden, yurdundan, işinden edilen başka nasıl teselli edilir ki? Otopark insanların bir araya geldiği bir meydana dönüşmedi ama ‘Bu da geçer ya hu’ sanatçının otobiyografisine taşındı.
Sanatçının portrede yer alan görsel biyografisine müzik de eşlik ediyor. Murat Şahinler’in Cem Ömeroğlu’yla birlikte hazırladığı görsel alanın ses iz düşümüyle beraber seste renk, renkte ses sizi içine alıyor.