Gökkuşağında kırılmalar

Gökkuşağında kırılmalar

Tarihin kırılma noktalarını her anlamda iyi izlemek gerek. Ailesinin Sivas’tan İstanbul’a göç etmesinden sonra kendi tarihindeki kırılmayı yaşamış Sarkis Zabunyan. Şimdi Paris’te yaşıyor. “İkiz ve Gökkuşak” sergisinin açılışı için Türkiye’ ye gelip giden Sarkis’i tanımayanlar için iyi bir f

Ezgi Görgü

Sarkis, Gökkuşağı eserini neon ışıklarıyla oluşturmuş, ancak düzgün bir form yerine kırılmalara yer vermiş; nedenine düz gitmeyen tarih, yaşanan değişiklikler, devrimler, atlanan çağlar diyebiliriz, kendi tarihimizi düşünürsek Gezi direnişinin hiç beklenmeyen bir zamanda Türkiye’de kırılma yaratmasını ekleyebiliriz. En son olarak, renkli merdiven tartışmalarının sergiye denk gelmesi şaşırtıcı da olmuş diyelim galeri ve Sarkis için, Gökkuşağı çalışmasındaki renklerle sokak buluşuyor.
Kendimize bakabildiğimiz en iyi şeyin ayna olduğu düşünüldüğünde olmayan ikizimizi de görmemiz mümkün olabiliyor. Sarkis’in yaptığı aynalar da buna yarıyor, aynı zamanda aynaların üzerindeki renkli parmak izlerinin arasından kendimizi görmeye çalışıyoruz.

Sarkis müzik, sinema, edebiyat ve sanat tarihi disiplinlerini kullanıp kendi deneyimlerini aktardığı eserlerinde elbet yeni bir şey yaratarak durağan nesneler ve mekanlar sayesinde kavramları bize aktarıyor.

Ayrıca Sarkis’in “başlangıçta ateş” ve “başlangıçta belge, başlangıçta müzik” adlı iki filmi Norgunk Yayıncılık tarafından düzenlenen bir gösterimle 11 Eylül-11 Ekim 2013 tarihleri arasında Maumau’da izleyici karşısına çıkıyor. Norgunk ayrıca, Sarkis’ in kırk filminin sinopsisini içeren sınırlı sayıda basılmış bir kitabı da bu gösterime paralel olarak okurlara sunuyor. Sarkis’in İkiz, Gökkuşak adlı sergisi Galeri Manâ’ da 24 Eylül’e kadar devam edecek. Sanatçının bundan önce retrospektif sergileri Musée d’Art Moderne et Contemporain, Cenevre (2011); Centre Pompidou, Paris (2010) ve İstanbul Modern’de (2009) yer aldı. Eserleri Sydney (1982), Lyon (2009), İstanbul (1987; 1989; 1995; 2007), Moskova (2007) Venedik (1990) Bienalleri, Documenta (1977; 1982), When Attitudes Become Form (Kunsthalle Bern, 1969), ve Les Magiciens de la Terre (Centre Pompidou, 1989) gibi çeşitli uluslararası sergilerde gösterildi.

Sarkis Zabunyan’ın son çalışmalarını görebilmek için bugün son fırsat. (İstanbul/EVRENSEL)

www.evrensel.net