Fazıl Say’dan trompet konçertosu

Fazıl Say’dan trompet konçertosu

FAZIL Say antik Anadolu şehirlerinden, Tokyo’daki gökdelenlerin ışıklarından ve en sevdiği türkülerden biri olan “Odam Kireçtir”den esinlenerek bestelediği Trompet Konçertosu ile bugün ve yarın Cemal Reşit Rey (CRR) Konser Salonu’nda İstanbullularla buluşuyor.Trompet sanatçısı Gabor Boldoczki’yle beraber sahn

FAZIL Say antik Anadolu şehirlerinden, Tokyo’daki gökdelenlerin ışıklarından ve en sevdiği türkülerden biri olan “Odam Kireçtir”den esinlenerek bestelediği Trompet Konçertosu ile bugün ve yarın Cemal Reşit Rey (CRR) Konser Salonu’nda İstanbullularla buluşuyor.
Trompet sanatçısı Gabor Boldoczki’yle beraber sahne alacak olan Say’a Rengim Gökmen yönetimindeki CRR İstanbul Senfoni Orkestrası eşlik edecek. Fazıl Say’ın Trompet Konçertosu Allegro, “5’e karşı 6 Adagio” ve “Odam Kireçtir” türküsü üzerine çeşitlemeler olmak üzere 3 bölümden oluşuyor.
 

ALLEGRO VE ANTİK ŞEHİRLERİN TADI

Antik Anadolu modlarından “FA” üzerindeki “Lidian” makamıyla başlayan bu bölümde temalar dinleyicinin aklında kalacak şekilde ve antik Anadolu modlarının, Ege ve Akdeniz’deki antik şehirlerin kokusunu alabileceği tatta düşünüldü. Allegro’da trompet karakteristik olarak kullanıldı.
Fazıl Say eserinin ikinci bölümünün oluşumunu şöyle anlatıyor: “Tokyo’da kaldığım Shinagawa’daki otel odamdan Tokyo’nun tamamı görülür gece vakti. Gökdelenler… Bu gökdelenlerin tepesinde bir ışık yanar söner hep. Sanırım, uçaklara yönelik sinyal ışığıdır. Tam önünde yüksek iki gökdelen durur. Onların ışıkları, yaklaşık 7-8 saniyede bir aynı zamanda yanar söner. Aradaki 7-8 saniyede ise farklı tempolarda, farklı sayılarda yanıp sönerler. Bu ritim dikkatimi çekmişti. Kırmızı ışıkların beraber yandığı anda ikisini tek tek ele aldım. Bir daha beraber yanana kadar ilki 5 kere yanıp söndü. Diğeri de 6 kere. Hayli yavaş bir tempoda. Müzikte çok enderdir, hatta hiç görmedim 5’e karşı 6 ritmini.”
Fazıl Say’ın en sevdiği türkülerden biri olan “Odam Kireçtir” eserin son bölümünün ilk çeşitlemesinde trompetin hüzünlü sesinde ağıt gibi duyulur.  Üzgün ve karmaşık bir atmosfere sahiptir. İkinci çeşitleme ritmik ve hızlıdır. Trompet “Odam Kireçtir” temasını soyutlamakla meşguldür. Son çeşitlemede ise eserdeki tüm motifler gözümüzün önünden geçer ve trompetin upuzun sesiyle konçerto sona erer. (KÜLTÜR SERVİSİ)

www.evrensel.net