‘Kim gitti? Geride ne kaldı?’

‘Kim gitti? Geride ne kaldı?’

ANKARA’da Uçan Süpürge Kadın İletişim ve Araştırma Derneği önemli bir etkinliğe imza attı. Bulgaristan ve Türkiye’den 40 kadının birçok çeşitlikteki eserlerinin sergilendiği sergi, ‘Kim Gitti/Geriye Ne kaldı’ ismiyle açıldı. Aynı isimli proje ve sergi ile sanatçıların ‘merkezi’ yerlere m

Serginin açılışı, Çağdaş Sanatlar Merkezinde yapıldı. Açılışa Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Müsteşar Vekili Ahmet Zahteroğlu ve Çankaya Belediye Başkanı Bülent Tanık ile birlikte çok sayıda Ankaralı sanatsever katıldı. Projenin Koordinatörü Özlem Kınal, projeye dair bir konuşma yaptı.
Serginin ve eserlerin önemine değinen Kınal, merkezileşmenin sanatçıları olumsuz anlamda etkilediğine dikkat çekti. Kınal, konuşmasında sergiye ve projeye katkı sunan tüm sanatçılara teşekkür etti. Kınal’ın ardından Bulgaristan programı danışmanı Mariana Predanova yaptığı konuşmada, “Bu proje aynı zamanda her şeyi, her yerde yapabileceğimi de öğretti bana” dedi.

‘BU BİR KADIN SERGİSİ’

ODTÜ Kadın Çalışmaları Bölümü Başkanı ve Uçan Süpürge Yönetim Kurulu Üyesi Yıldız Ecevit de konuşma yaptı. Ecevit, konuşmasında sanat konusunda merkezileşmenin evrensel bir sorun olduğunu dile getirdi. Bu sorunla birlikte toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin de dile getirilmesinin önemine vurgu yapan Ecevit, projenin bir sanat projesi olduğu kadar, bir kadın projesi de olduğuna dikkat çekti. Çankaya Belediyesi Başkanı Bülent Tanık ise, kadınların siyasette kendilerine yer bulma imkanlarının çok düşük olduğunu söyledi. Tanık, bu tür sergilerin de kadınların önünü açmasına yardımcı olacağına dikkat çekti.
Sergide fotoğraftan, resme ve video çalışmalarına kadar çeşitli eserler sergileniyor. (Ankara/EVRENSEL)


KADIN SANATÇILAR ERİL YAPIYI SORGULADI

Çağdaş sanatlarda “merkezileşme” olgusunun kadın sanatçıların üretimlerini ve kadınlık deneyimlerini nasıl etkilediğini sorgulayan proje kapsamında açılışı yapılan sergiden önce bir panel düzenlendi. “Çağdaş Sanatlarda Merkezileşme ve Toplumsal Cinsiyet”, “Çağdaş Sanatlarda Kurumsallaşma ve Toplumsal Cinsiyet” başlıklı panellerde kadın sanatçılar sanatta “eril yapı” sorguladı. Panellerde çağdaş sanatlar alanında eserler üreten ve çeşitli nedenlerle yaşadığı kenti terk ederek sanatın “merkezileştirildiği” kentlere göçmek durumunda kalmış kadın sanatçılar sunumlar yaptı. Panele, Türkiye’den ve Bulgaristan’dan kadın sanatçılar katıldı. Türkiye üzerinden sanat alanında kadınların durumunun irdelendiği ve iki oturum şeklinde gerçekleşen panele, Bulgaristan’dan katılan kadınlar yaşadıkları değişik öyküleri katılımcılara sundular. Panelin açılış konuşmasını yapan Küratör ve Sanat Eleştirmeni Beral Madra, Plevne’de de Ankara’da da çağdaş sanat etkinliklerinin nadir yapıldığına dikkat çekerek, bunun büyük bir eksiklik olduğunu vurguladı. Panelde, Maya Krasteva da kültür ve sanattan bahsederken cinsiyet ayrımının yanlış olduğunu ve sanatın cinsiyetinin olmadığını söyledi. Vasileva Kremena da, “Kadın ve erkeğin toplumda gördüğü muamele, ne yazık ki eşit değildir. Ancak çağdaş sanatlarda bu, fark yaratmaz” dedi. Emek Can Ecevit, Filiz Yenişehirlioğlu, Fırat Arapoğlu, Hristova, Mariana Prodanova,Pavlina Dublekova, Svetlana Murcheva da panelde konuşmalar yaptılar.

www.evrensel.net