‘Laikliğin kaldırılmasına yönelik bir adımdır’
Diyarbakır'da bir lisede sınıfların harem-selamlık ayrılması girişimini Eğitim Sen 1 No’lu Şube Eş Başkanı Abbas Şahin gazetemize değerlendirdi.
Fırat TOPAL
Diyarbakır
Diyarbakır’da bir lisede sınıfların harem-selamlık ayrılmasından sonra gelen tepkiler üzerine uygulamadan vazgeçildi. Konuya dair Evrensel’e konuşan Diyarbakır Eğitim Sen 1 No’lu Şube Eş Başkanı Abbas Şahin, bu girişimin bu gün biçimsel olan laikliğin tamamen kaldırılması yönünde atılmış bir adım olduğunu söyledi.
Diyarbakır’ın Hani ilçesinde Borsa İstanbul Anadolu İmam Hatip Lisesinde sınıflar erkek ve kız öğrenciler olarak ayrılmıştı. Karma eğitim sistemine aykırı olan uygulamayı okul yönetimi okulun internet sitesinden fotoğraflarını yayınlamasının ardından gelen tepkiler sonrasında uygulamadan vazgeçildi. Nabız ölçmeye yönelik yapıldığı ifade edilen uygulama için CHP İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu konuyu Meclis gündemine taşıyarak, soru önergesi vermişti.
‘DEVLET RESMİYETTE LAİK AMA..’
Yaşanan durum üzerine konuşan Diyarbakır Eğitim Sen 1 No’lu Şube Eş Başkanı Abbas Şahin okullarda yapılan selamlık- harem ile laik eğitim sisteminin ortadan kaldırılmasının amaçlandığını söyledi. Türkiye Cumhuriyeti’nin resmiyette laik bir devlet sisteminin olduğunu ancak laiklik kavramının Türk-İslam sentezi üzerinden sentezlendiğini belirten Şahin, “Eğitime baktığımız zaman uzunca bir dönemdir sürekli dinsel eğitim ön plana çıkarılmaya çalışılmıştır. ’80 darbesinden sonra din kültürü ahlak bilgisi dersi zorunlu hale getirilmiştir. Anadolu coğrafyasında farklı etnik kimlik, inançların da bulunduğu ortamda, bu ders zorunlu hale getirilerek aslında uygulanmak istenen sistem devam ettirilmiştir. Bunun yanında Milli Eğitimin de özellikle bütün imkanlarını seferber ederek ekonomik olarak bütün imkanlarını kullanarak dini cemaatlere öğrencileri yönlendirdiklerini görmekteyiz” dedi.
“Normal şartlarda yasal olarak karma eğitimin yapılması gerekir” diyen Şahin, “Fakat harem- selamlık ile laik eğitimi ve karma eğitimi ortadan kaldırma söz konusudur. Dünya nezdinde baktığımız zaman her yerde karma eğitim vardır ama biz kendimizi dünyayla değil de Arabistan’la kıyaslamaya çalışıyoruz” dedi. Laik eğitim içerisinde farklı inanç ve kültürlerin kendisini var etmesinin söz konusu olduğunu ancak diğer inançların yok edildiği bir sistemin geliştirildiğini dile getiren Şahin, “İktidar dini kendi egemenliği altına alıp toplumu baskı altında tutma ve kendisine biat ettirme aracı olarak görüyor. Toplumun bilinçli bir şekilde şekillendirilmesi söz konusu. Laiklikte din ve devlet işleri birbirinden bağımsızdır, ayrıdır. Dinsel özgürlükten bahsedilir fakat siz bir mezhebin özgürlüğünü diğerlerinin baskılanması olarak kullandığınız zaman din siyasallaşmış oluyor” dedi.