Dikiş makineleri sanatla buluştu: ‘Fabrikasyon’

Dikiş makineleri sanatla buluştu: ‘Fabrikasyon’

Fabrikasyon’ mekana özgü kumaş bazlı yerleştirmeler yapan üç görsel sanatçı ve Tuçe Erel'in küratörlüğü ile Galata’da açılacak.

‘Fabrikasyon’ mekana özgü kumaş bazlı yerleştirmeler yapan üç görsel sanatçı Gili Avissar (İsrail), Stephanie Müller (Almanya) ve Lisa Simpson (Brezilya)’nın katılımıyla, Tuçe Erel’in küratörlüğünde, İstanbul’un tarihi mahallesi Galata’da yer alan Schneidertempel Sanat Merkezinde açılacak. Stephanie Müller ve Lisa Simpson’ın kıyafet dikerek müzik yaptıkları ‘Amfilenmiş Dikiş Makinaları
 
Duosu’nun canlı müzik performansının da olacağı açılış 11 Eylül’de gerçekleşecek. Sergi 7 Ekim 2017’ye kadar açık kalacak.

Sanatçıları bir araya getiren bağlantı, her sanatçının kumaşı medya olarak kullanması ve mekana özgü gerçekleştirecekleri enstalasyonlar (yerleştirme) ile hem kendi aralarında hem de Osmanlı döneminde Aşkenazi Terziler Birliği tarafından Sinagog olarak inşa edilmiş mekanın geçmişi ile diyalog kuruyor. Her sanatçı, kumaş ile kurduğu sanatsal pratiği ile giyim endüstrisinin kısmen kimliklerimizi yapılandırdığını da vurguluyor. Gündelik hayatımızın bir parçası olan tekstil endüstrisi, dünyadaki en büyük endüstrilerden biri olarak sosyoekonomik bir fenomen. Fabrikasyon sergisinde, sanatçılar kendi aralarında paralellik kurarken, mekanı da enstalasyonları ile dönüştürecekler.

BÜYÜK EBATLI YERLEŞTİRMELER

Kumaş, Avissar’ın işlerinin ana malzemesidir. Sanatçı, kumaşı boya ile birleştirerek sergi mekzanlarında büyük ebatlı yerleştirmeler gerçekleştiriyor. İnşa etmek, içinde yaşamak ve dönüştürmek için yerler olarak algıladığı sabitlenmemiş ortamlar yaratma pratiğinin merkezinde göçebeliğin varoluşsal durumu yer alıyor. Avissar, ‘Beeri Ağacı’ (2014) videosunu aynı videodan yola çıkarak gerçekleştirdiği çadır işi ile beraber Scheidertempel Sanat Merkezine uyarlayarak sergileyecek. Sanatçının video işlerini içeriğini stüdyosunda veya doğada yarattığı yerleştirmeler ile yaptığı performanslar oluşturur. Avissa’ın enstalasyonu, ‘Beeri Ağacı’ (2014) videosu ve eşlik edecek diğer çeşitli fotoğraflar ile beraber mekanı orijinal bağlamında çıkartıp başka bir varlığa dönüştürecek.

İKİNCİ EL KIYAFET

Lisa Simpson sanatsal pratiğinde, ikinci el kıyafetler ve kumaş artıklarından heykelsi kıyafetler üreterek batılı tüketim alışkanlıklarını sorguluyor. Simpson dikiş makinesini solo ve grup performanslarında müzikal enstrüman olarak 1 Fabric/ate ismi, İngilizce Fabric (Kumaş) kelimesiyle, Fabricate kelimesi arasında bir kelime oyununa vurgu yapıyor. Fabricate, sadece fabrikasyon anlamına gelmiyor, ayrıca uydurmak, yaratmak anlamına da geliyor. Giyim üzerinden yaratılan ya da uydurulan kimliklere de gönderme nedeniyle sergi adı Fabricate olarak belirlendi. Bu vurguyu tam karşılayacak bir Türkçe isim olmadığı için de sergi adının Fabrikasyon olmasına karar verildi.
 
Simpson, müzik kompozisyon öğretisinde sıkça kullanılan özgür doğaçlama ve belirsiz konseptlere dayanan yumuşak heykellerini yaratıyor. Sergi için Simpson, Stephanie Müller ile birlikte, geçmişteki performansları sırasında ürettikleri kıyafetlerin yanı sıra, Istanbul’da buldukları malzemeler ve özellikle ikinci el dükkanlar, hızla soylulaştırılan Bomonti ve Dolapdere’deki tekstil atölyelerinden bulacakları kumaş artıklarıyla bir yerleştirme sunacak.

DİKİŞ MAKİNESİ İLE SES PERFORMANSLARI

Stephanie Müller, kumaş, tekstil ürünleri ve sesi bir araya getiren yerleştirmeler ve işler üretiyor. Müller, yanı sıra Klaus Erich Dietl iş birliğinde video işleri de üretiyor. 2014 yılından beri de Stephanie Müller ve Lisa Simpson’ın Mikrofonlanmış dikiş makinesi ikilisi var. Bu ikili, hazırlanmış, çeşitli objelerle ve amfiyle ses kaynağına ve enstrümana dönüştürülmüş Dikiş Makinelerini çalıyorlar. Stephanie ve Lisa, sergi açılışı süresince dikiş makineleri ile ses performansları gerçekleştirecekler. (KÜLTÜR SERVİSİ)

Son Düzenlenme Tarihi: 02 Eylül 2017 19:53
www.evrensel.net
ETİKETLER Fabrikasyon