RTÜK’e göre, dizilerde neden zenginlik revaçta?
RTÜK'ün 'Vatandaşlık Bildirimleri Yıllık Raporu' başlığıyla yayımladığı raporda, Türkiye'deki dizilerdeki zenginlik öğeleri ön plana çıkmış.
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, (RTÜK) “Vatandaşlık Bildirimleri Yıllık Raporu” başlığıyla bir rapor yayımladı. Diziler üzerinde genel bir değerlendirme yapan rapora göre, “Türkiye’de özellikle 2000 yılından sonra dizilerdeki zenginlik öğeleri ön plana çıkmış”.
Söz konusu raporu köşesine taşıyan Milliyet Yazarı Sina Koloğlu, “Dizilerde neden zenginlik revaçta?” başlığıyla dün bir yazı kaleme aldı. Rapordan izleyicinin durumuna ilişkin ipuçlarının olduğunu belirten Koloğlu, yazısında “Dizilerde neden bu kadar çok ‘zenginlik’ teması işleniyor, rakamlar bunu anlatıyordu. Türkiye’de en çok televizyon izleyen kitle C1, C2 ve DE. Rapor öyle diyor.
Yani emekli, işsiz, parça başı çalışan, tatile gitmeyen, kütüphanesi olmayan, düzenli geliri olmayan, yardımla geçinen, lise ve ilkokul arası eğitim skalasında ‘Sosyo Ekonomik Statü Grupları’ dedikleri... Rapor, öğretim üyesi Banu Dağtaş’ın bir makalesine atıfta bulunuyor; “Türkiye’deki televizyonlarda yayımlanan yerli dizilerde, zenginler ve zenginlik işin içine katılmadan, söz edilmeye değer bir hikaye ve insan anlatılamaz. Rapor yorumunu şöyle geliştiriyor: “Dizilerde zenginliğe yapılan bu vurgu da en çok ona ulaşamayan kesimin ilgisini çekmektedir” ifadelerine yer verdi.
‘EKRANDA HER ŞEY KADINLAR İÇİN’
Koloğlu ekranda her şeyin kadınların için olduğu saptamasına ilişkin ise şöyle yazıyor: “Raporda net bir saptama daha var. ‘Tartışma’ programları hariç (O da yüzde 0.39’luk küçük bir fark) ‘Eğlence Programı’, ‘Diziler’, ‘Kadın Programı’, ‘Magazin Programı’, ‘Reality Show’ ve ‘Talk Show’ izlenme paylarında (Share) kadınlar ortalama yüzde 1.5 civarında önde gidiyor. Ekranda her şey kadınlar için yani”. (MEDYA SERVİSİ)