Teknoloji üzerine sanatçı filmleri

Teknoloji üzerine sanatçı filmleri

İstanbul Modern, dünyanın dört bir yanından sanatçıların video, animasyon ve kısa filmlerini içeren Artists’ Film International programını sergiliyor.

İstanbul Modern, hareketli görüntüye odaklanan ve dünyanın dört bir yanından sanatçıların video, animasyon ve kısa filmlerini İstanbul’a taşıyan Artists’ Film International programına bir sergiyle yer veriyor. Sergi kapsamında video sanatı ve sanatçı filmleri hakkında söyleşi ve sunumlar da düzenleniyor. Program bu yıl “teknoloji” konusuna odaklanırken, farklı teknolojilerin psikolojik ve sosyolojik etkilerinin yanı sıra yeni teknolojilerin sosyopolitik kodlarını ve sanatsal üretim süreçlerini dönüştürmesini ele alıyor.

Londra’nın köklü sanat kurumu Whitechapel Gallery öncülüğünde 2008 yılında başlayan Artists’ Film International farklı coğrafyalardan 13 sanat kurumunun ortaklığıyla devam ediyor. Ortaklar video sanatıyla ilgili bilgi ve araştırmalarını birbirleriyle paylaşıyor ve her yıl belli bir tema çerçevesinde ülkelerinden bir sanatçı ve çalışmasını seçerek programa katılıyor. Böylece oluşan ortak seçki her bir kurum tarafından yürütülen küratöryel çalışma sonucu gösterimler ya da sergilerle izleyiciye sunuluyor. İstanbul Modern, geçmiş yıllarda programa Ali Kazma, İnci Eviner, Ergin Çavuşoğlu, Sefer Memişoğlu, Bengü Karaduman, Burak Delier ve Vahap Avşar’ın videolarıyla katılmıştı. 2016 yılında ise Artists’ Film International’a Türkiye’den Zeyno Pekünlü’yü davet etti. Pekünlü’nün çalışması 2016’da sadece İstanbul Modern’de değil, programın uluslararası ortaklarında da gösteriliyor.

Küratörlüğünü Çelenk Bafra’nın yaptığı sergiyi bugünden itibaren 6 Ekim’e kadar görülebilirsiniz. 

2016’NIN KONUĞU: ZEYNO PEKÜNLÜ

1980 yılında İzmir’de doğan Zeyno Pekünlü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümünden mezun olduktan sonra aynı üniversitede yüksek lisans ve sanatta yeterlik programını bitirdi. İkinci yüksek lisansını Barselona Üniversitesi “Sanatsal Üretim ve Araştırma” programında tamamladı. Sanatçı, çalışmalarında buluntu görüntü ve metinlerde yer alan bilgilerin üretim ve dağıtım süreçlerini, montaj ve yeniden düzenleme yöntemleriyle parçalarına ayırıyor. Basılı ve dijital mecralardan edindiği bilgiyi, bağlam ve işlevinden koparırken aynı zamanda bilginin nihai biçimde metalaştırılmasının günümüz telif hakları çağında dahi imkansız olduğuna işaret ediyor.

Pekünlü’nün YouTube’dan topladığı “How to?..” kliplerinden oluşturduğu kolaj video “Ürkütmeden bir kadına nasıl dokunursunuz?”, gündelik bilginin üretim ve dolaşımına odaklanırken, süreç içinde metalaşan bilginin neye göre değer kazandığını sorguluyor. Bireyin gündelik davranış biçimlerinin şekillenmesi ve deneyim paylaşımında internetin rolüne dikkat çekiyor. Videoda her hangi bir eğitimi olmayan hayat koçları, şaibeli uzmanlar ve “kadın tavlama sanatçıları” (pick-up artist), bu “sanatın” detaylarını anlatırken aynı zamanda eril söyleme ait yeni ve popüler mecraların da temsili niteliğindeler. Çalışma, gündelik hayat bilgisinin üretim ve dağıtımının erkek sohbetlerinin mahrem ortamından dijital-kamusal alana taşınmasına da tanıklık ediyor. Hakiki bilginin ne olduğu ve bilginin yeniden üretim süreçleri hakkındaki sorulardan yola çıkan bu çalışma; bilginin sahiplenilmesi ya da tek bir bağlamda paylaşılmasının imkansızlığını vurguluyor. (KÜLTÜR SERVİSİ)

www.evrensel.net