Dolunay üstü görüntüler

Dolunay üstü görüntüler

Ben sözü kesilince/Konuşmayı sessizce bırakıveren/Hacmi küçük bir adam/Ne dolarla markla işim oldu/Ne dolambaçlı işlerle/Aynı yere beş kez gitmezsem/İnan olsun yolları çıkaramam/ dizelerinin yer aldığı ‘Ben’ adlı şiirinde kendini böyle tanımlıyor geçtiğimiz hafta kaybettiğimiz Güngör Gençay. T

İsmail Afacan

ENGELLERİ AŞMANIN TEK YOLU YOLDAŞLIK

2007 yılında Evrensel Kültür dergisinde yayımlanan ‘Aykırı Durakta Gündem’ şiirinde “bu yılın baharında sana veda” edeceğim diyordu. O bahar 2012 baharıymış. Geride bırakacaklarına da şöyle sesleniyordu: Şeytanların sadakatine boşver/Asfalta dönüştürülen parke yollardan/Kimler yürüyecek ona bak” diyerek güneşin altında yer kürenin üstünde akıp giden hayatın devam ettiğini hatırlatıyordu bizlere. “Yaşama umudu ayarlama ustasından” başkasına ait olmazdı zaten bu dizeler. Yalnızca yoldaşlık/İhaneti, engelleri aşmanın tek yolu/Bundan ötürü sevgim bir merhabadır/Dağyolunun sisli yürüyüşünde/Seninle yeniden buluşacak/ diye sonlandırıyor dizelerini.

AKLIN ÇEKİCİYLE HAM MEYVEYİ DÖNÜŞTÜRMEK

Dolunay Üstü Görüntülerin ikinci bölümü ‘Portreler’ ismini taşıyor. Kimler yok ki portrelerinde; ‘Bir Şair’, ‘Başka Bir Şair’, ‘Bir Muhbir’, ‘İşini Bilenin Portresi’, ‘Uyanık Adam’, ‘Gözü Aç Adam’, ‘Göbek Efendi’, ‘Sokak Çocuğu’, ‘Hüsrev Usta’... Çizdiği portreler hayatın içinde var olan olumlu ve olumsuz örnekler. Birbirine zıt karakterler yaşamdaki çatışmayı hatırlatıyor bizlere. En güzeli denize söylenmişliği şarkıların/Deyip sustu büyük şair/Sözünde durup sonuna kadar/Söz etmedi bir daha/ Emeğe, emekçiye dair/ şiirinde ‘Bir Şair’i anlatıyor. Hemen sayfayı çevirdiğimizde ‘Başka Bir Şair’ portresi çıkıyor karşımıza: Sesini taşıdı buğdayın/Elle tutuşup çocuklarla/Örsüyle yüreğinin/Aklının çekiciyle/Ham meyveyi dönüştürdü./ Safını belli ediyor ve mahkum ediyor emekten emekçiden söz etmeyen şairi. Seni nasıl bağışlayabilirim/ Kebap kaytan komünist eskisi/Polis bacaklı kasnak yürekli/Muhbir yenisi/ şiirinde ise Devrimci mücadelenin içinden çıkabilecek silik kişilikleri tasvir ediyor. Şair Mustafa Köz, Güngör Gençay’ın şiirimiz için önemini 40 kuşağı şiirinin bugüne bağlanması açısından önemli bir işlev gördüğünü belirterek açıklıyor. Toplumcu gerçekçi şiirlerini dolgun bir estetikle oluşturuyor Güngör Gençay. ‘Noktalı Virgüllü Portre’ şiirinde olduğu gibi: Boynun üstünden koparılmış/Bir başı simgeliyor/Oysa ciddiye almıyor/Boynu koparılmaya aday olanlar. (İstanbul/EVRENSEL)

www.evrensel.net