Bilmezsin elindekinin değerini yok olmadan
Elif AVCI
İstanbul
İstanbul Modern, 2016 yılının ilk ana sergisine 13 Ocak’ta kapılarını açtı. Eczacıbaşı Topluluğu ve Şekerbank sponsorluğunda düzenlenen “Yok Olmadan: Doğa ve Sürdürülebilirlik Üzerine Bir Sergi” adlı serginin küratörlüğünü Çelenk Bafra ve Paolo Colombo yapıyor.
Bafra ve Colombo’nun, ‘Doğaya özlemin, yaşanabilir bir dünyanın ve sürdürülebilir bir ekolojik dengeye duyulan arzunun tezahürü’ olarak nitelendirilen Yok Olmadan, 19. yüzyıldan günümüze farklı dönemlerden sanatçıların doğayı nasıl algıladıklarını ve sürdürülebilirlik kavramıyla iliş-kilerini yansıtan çalışmalarda, insanın bitki ve hayvanlar başta olmak üzere tüm ekosistem ile etkileşimine dair yorumlara ve yenilikçi önerilere yer veriyor.
YENİ BAKIŞ AÇILARI SUNAN SANATÇILARA…
Yok Olmadan sergisi başlığını, Kanadalı Ozan-Şarkıcı ve Sanatçı Joni Mitchell’in 1970’de söylediği “Big Yellow Taxi” (Kocaman Sarı Taksi) adlı şarkısının nakaratından alıyor. “Bilmezsin elindekinin değerini/ Yok olmadan” sözlerini içeren şarkı, yayımlandığı dönemde dünyayı etkileyen radikal değişiklikler karşısında hızla bilinçlenen bir kuşağın ekolojik duyarlılığını temsil etmiş. Sergi küratörleri Bafra ve Colombo da “Yok Olmadan”ı Joni Mitchell’in de içinde bulunduğu ‘68 kuşağına ve günümüzde çevresel sorunlara yeni bakış açıları kazandıran tüm sanatçılara adıyor.
YOKO ONO
Serginin ana görselini Maro Michalakaskos’un kendi kendimizi uğrattığımız yıkımı simgeleyen, boynu bacağına dolanmış isimsiz bir flamingo oluşturuyor. Ayrıca Yoko Ona’nun, ölümün gerçekliğine rağmen içinden daima hayatın da serpildiği metaforunu taşıyan tabutlardan ve canlı zeytin ağaçlarından oluşan “Ex-İt” adlı çalışması da sergide yer alıyor.
İnsanın doğa ve ekosistemle kurduğu ilişkiyi sanat yoluyla pekiştirmeyi ve sürdürülebilirlik kavramına sanat aracılığıyla bakarak çözüm odaklı yeni bakış açılarını getirmeyi hedefleyen sergi 5 Haziran 2016 tarihine kadar İstanbul Modern’de ziyaretçilerle buluşacak.