Birazdan izleyecekleriniz gerçek hayattan alınmıştır

Birazdan izleyecekleriniz gerçek hayattan alınmıştır

MerhabaBirazdan izleyeceğiniz şeyi ben yazdım. Annemle de oynuyoruz.Anne el salla.Annem tatlı gördüğünüz gibi.Size iyi seyirler diliyorumson bir not: birazdan izleyecekleriniz gerçek hayattan alınmıştır...Kumbaracı50’nin yeni oyunu ‘Gerçek Hayattan Alınmıştır’ bu sözlerle devam ediyor. Oyun, eski bir gaz

Sevda Aydın

Merhaba
Birazdan izleyeceğiniz şeyi ben yazdım. Annemle de oynuyoruz.
Anne el salla.
Annem tatlı gördüğünüz gibi.
Size iyi seyirler diliyorum
son bir not: birazdan izleyecekleriniz gerçek hayattan alınmıştır...

Üçlemenin ikinci oyunu ‘Barzo ile Konserve-Yokuşta Saçma Bir Gece Hikaye’ adını taşıyor ve bu kez yönetmen koltuğunda Gülhan Kadim var. 6 Nisanda prömiyeri yapılacak olan oyun, Kumbaracı50’nin  gece oyunları repertuvarında yer aldığından saat 23.00’de gösterilecek. Üçlemenin son oyunu ‘Dertsiz Oyun’u Yiğit Sertdemir kendisi yönetecek. 11 Mayıs’ta prömiyer yapacak oyun Tiyatro festivalinde de gösterilecek.
Gerçeklerden gerçeküstücülüğe giden bir yol çizen üçlemesini Sertdemir, ‘kavramsal olarak birbirlerini tamamlayan ayrıca göndermeleri ve şakacı bağlantıları da olan bir üçleme’ sözleriyle tanımlıyor.

Üçlemenin bütününden bahsedersek nasıl bir üçleme olacak?  
Üçleme bir Kumbaracı50 üçlemesi. Yani mekana dair bir üçleme. Mekanın kendi gerçekliğinden yola çıkıyoruz. Tophane’den İstiklal’e çıkan bir yokuşun tam ortasında varolan bir tiyatro Kumbaracı50. Eskiden ailelerin yaşadığı bu binaların çoğu daha sonraları iş yerlerine ya da bu mekan gibi sanat alanlarına dönüşüyor. Çıkış noktamız biraz buydu. ‘Gerçek Hayattan Alınmıştır’ inşaat halindeki tiyatronun mimarı ve onun annesi arasında geçiyor. Üçlemenin ikinci oyunu ‘Barzo ile Konserve’ ise Kumbarazcı50’nin bir oyunu sonrasında geçiyor. Üçüncü oyun da; bir tiyatro oyunu esnasında seyircilerin arasında geçiyor. Üçüncü oyunu izlemeye gelen seyirciler sahnede oyun izleyen 12 kişi bulacaklar.
Üç oyun hem kavramsal olarak birbirlerini tamamlıyor hem de aralarında göndermeler ve şakacı bağlantılar var. ‘Gerçek Hayattan Alınmıştır’da çok fazla söz var ama son oyun hemen hemen sözsüz. ‘Gerçek Hayattan Alınmıştır’ çok gerçekçi bir oyun. ‘Dertsiz’ oyunu ise gerçeküstü makyajları olan bir oyun, ‘Barzo ile Konserve’ de tam bu ikisinin ortasında kalan bir oyun; yarı gerçek yarı kurgusal. Bu üç oyun kavramsal, metinsel ya da kurgusal olarak birbirinin devamı gibi.

Oyundaki hesaplaşma ve metaforlarla hikayedeki anne oğul ilişkisinden bahseder misiniz?
Çocuğun kurduğu bir plan var. Bu planı uygulamak üzere başlatıyor geceyi ama o planları uygulamamak için aslında bir sürü açmaz veriyor, beklentileri var. Hiçbirisi olmayınca bu plan son çare durumu oluyor. Geçmişine dair, annesi ile kendi geçmişine ve babasına dair oyun pek çok veri veriyor. Babanın eski bir gazeteci olması gibi. Oyundaki detaylar; bir sınıfın kendi içindeki çatışmalarını da temsil ediyorlar. Bir kuşağın yaş farkından doğan çatışması da var oyunun dibinde. Bu çok acı bir hikaye. Kuşak çatışmasına, özellikle çocukların bu süreçte aileye nasıl yabancılaştığına dair çok hikaye var. Bu madalyonun bir yüzü. Oyunda bunu anlatan metaforlar var; çocuğun babasıyla aynı hastalığa yakalanması gibi. Anne ve oğlun ilişkisi de buradan başlıyor aslında. Oyun, buradan bakılırsa çok farklı okunabilir.
(İstanbul/EVRENSEL)


MEKANIN GERÇEKLİĞİNDEN YOLA ÇIKAN BİR PROJE

Yönetmen olarak bu gerçek hayattan alınan hikayeyi nasıl ele aldınız?
Yönetmen Arif Akkaya: ‘68’lerin çok aydın bir gazetecisi olan kocasından etkilenerek sonradan aktivist olmuş bir annenin ve  ‘90’larda büyüyen, mimar bir oğlun aralarındaki kuşak çatışmasıyla hesaplaştıkları bir akşam diyebiliriz bu oyun için. biz yaklaşık 2 aydır provadayız. Mekanın gerçekliğinden yola çıkan bir proje bu. Bunun için mekanın rol yapılan bir mekan değil, tamamen gerçek, inşaat alanı olması, ışığı, silahı, barutu, oyunculuğuna, mumuna kadar her şey gerçek olarak planlandı. Bu gerçeklik bir yandan seyirciyi çekiyor, bir yandan da itiyor. Yazımında da bu ritim var.

www.evrensel.net