05 Aralık 2006 00:00

RAMP I?IKLARI

Akbank Sanat, Yeni Ku?ak Tiyatro, gen? Alman yazarlar?ndan Franz Xaver Kroetz?in yazd???, T?rk?eye ?Yuva? olarak ?evrilen oyununun g?sterimine devam ediyor. Gen? y?netmen Mehmet Ergen?in ?zenli bir ?al??mas? ile sahnelenen Yuva?n?n dekor tasar?m?n? Bar?? Din?el, m?ziklerini ?i?dem Borucu, ???k tasar?m?n? ise Yakup ?ard?k d?zenlemi?.

Paylaş
Akbank Sanat, Yeni Ku?ak Tiyatro, gen? Alman yazarlar?ndan Franz Xaver Kroetz?in yazd???, T?rk?eye ?Yuva? olarak ?evrilen oyununun g?sterimine devam ediyor. Gen? y?netmen Mehmet Ergen?in ?zenli bir ?al??mas? ile sahnelenen Yuva?n?n dekor tasar?m?n? Bar?? Din?el, m?ziklerini ?i?dem Borucu, ???k tasar?m?n? ise Yakup ?ard?k d?zenlemi?.Kurulu?undan bu yana yeni oyunlar? ve hatta T?rkiye?de hi? bilinmeyen ?zellikle yabanc? yazarlar?n oyunlar?n? seyirciyle bulu?turma ilkesinden yola ??kan Akbank Sanat Prod?ksiyon ve Yeni Ku?ak Tiyatro, yine bir ilke imza atarak T?rkiye?de fazla bilinmeyen Kroetz?in Yuva?s?n? seyirci ile bulu?turdu. Akbank Sanat bu ilkesi ile tiyatro repertuvar?na hem yeni oyunlar kazand?r?yor hem de seyircinin yeni yazarlar tan?mas? ve yeni bak?? a??s? olu?turmas?n?n ?n?n? a??yor.K?sa fakat ?zl? anlat?m? ile ?Yuva?, aile ili?kilerinden ve ge?im s?k?nt?s?ndan yola ??karak patronlar?n daha fazla kazanma ve ?evre tahribat?n? konu ediniyor. Yeni evli bir ?ift olan Martha (Evren Karde?) ve Kurt (Bekir ?i?ekdemir) yeni do?acak ?ocuklar?n?n her t?rden harcamas?n? hesap ederler ancak kamyon ?of?rl??? yapan Kurt?un ald??? ?cret ge?inmelerine dahi yetmemektedir, bu s?k?nt?y? anlatmak i?in Kurt d?zenli mesaiye kal?yor ve gelir d?zeyini y?kseltmeyi ama?l?yor. Ancak t?ketim toplumunun ?zel ve histerik bir fig?r? olan kad?nlar sorunu, burada da kendini g?sterir ve Kurt ?un maa?? kar?s?n?n abart?l? harcamalar?na yetmez. Kurt bu durumdan rahats?zl???n? kar?s?na fazla belli etmez ama bir erkek olarak kendisi kar?s?n?n kendine sevgisi t?kenece?i tedirginli?i ile patronun her i?ine ko?turur. Son olarak bir g?n patron mesai d???nda Kurt?u ?zel bir i? i?in ?a??r?r ve ona bu i? i?in ekstradan para verece?ini s?yler, yap?lacak i? zehirli at?klar?n bo?alt?lmas?d?r. Patron Kurt?a yalan s?yler ve varillerin i?inde bayatlam?? ?arap oldu?unu, bunu kendi evlerinin yan?ndaki g?le bo?altmas?n? s?yler. Kurt saf ve iyi niyetlidir, nedense patronuna inan?r ve varilleri kar?s?n?n da y?zmek i?in girdi?i g?le bo?alt?r. Oysa o g?n kar?s? ?ocu?u ile birlikte g?le girmi?lerdir, ?ocuk zehirlenir ve hastaneye kald?r?l?r bu yapt?klar?na ve ya?ad??? ac?ya dayanamayan Kurt intihara te?ebb?s eder, bunu g?ren kar?s? engeller ve kendi aralar?nda konu?arak sendikan?n da destek vermesi ile polise gider ihbarda bulunur.Yuva, patronlar?n fazla kazanma h?rs?n? ve ?al??anlar?n? kendi ahlaks?z i?leri i?in kullanmalar? ger?e?ini nesnel bir zeminde objektif olarak sahneye ta??yor. Oyunda olaylar ve ki?iler, azg?n kapitalizmin kurallar? ba?lam?nda ele al?narak g?n?m?z ger?ekli?i ile sahici bir paralellik kuruluyor. Kad?n? t?ketim ??lg?nl???, ?al??anlar?n i?sizlik korkusundan patronlar?n her dedi?ine sonucunu d???nme gereksinimi duymadan evet diyen bir i??i patron ili?kisini a???a ??karmas? ve g?ndemde tutmas? anlam?nda oyun, toplumsal ba?lam? ile i??i patron ili?kisinin niteli?i ve ekolojik bir sorunsala ?zel bir vurgu yap?yor. Oyunu sahneye aktaran y?netmen Mehmet Ergen, olaylar? epik bir tarzla anlatma bi?imini tercih etmi? ve ortaya hem g?rsel olarak hem de konu bak?m?nda fazlaca okunakl? keyifli bir izlence ??karm??. Ergen iki ki?ilik bir oyunda sorunsal? olu?turan ya da buna neden olan b?t?n taraflar sahnedeymi??esine duru bir anlat?m? yakal?yor, b?ylece hem sorunun kayna??n? hem de trajik sonu?lar?n? net bir ?ekilde ??renmi? oluyoruz. Oyuncular? a??k bi?im bir tarzla sahnede konumland?ran Ergen, oyunun temel g?nderisini ve buna ba?l? olarak geli?en olaylar?n anlat?m?n? g?rsel ve teatral olarak yerinde bir yorumla keyifli bir izlenceye d?n??t?rm??. Oyunun temposu ve ritmi, seyircinin, her bir olay ya da duruma yeterince odaklanmas? ve ?zerinde d???nmesi ?zerine ayarlanarak izleyeni yormayan ve konunun b?t?n? ?zerinde d???nmesi ama?lanm??.Oyunun ?evirisini yapan Leyla Nazl? ?ok ?zenli bir ?al??mayla oyunun T?rk?e anlat?m?n? sadele?tirmi? ve ortaya her bak?mdan anla??l?r bir s?yleyi? ??km??.Oyunda iki oyuncu da her bir durumu anlayarak yans?l?yor, oyunculuk tarz? olarak abartm?yor ve gereksiz hi?bir hareket yapm?yorlar. Bu tarz oyunculukla hem sorunun anlat?m?n? somutluyorlar hem de ki?ileri daha inand?r?c? bir fig?r halinde sahnede ya?ayan bir varl?k halinde tutabilme becerisini g?steriyorlar. Martha?da izledi?imiz gen? oyuncu Evren Karde?, ses, beden ve mimik olarak her bak?mdan dam?t?lm?? bir oyunculuk ?rne?i sergiliyor. Her sahnenin duygusal anlam?na g?re sesini ve tonlamas?n? ayarlama h?neri ve hareketlerindeki ?l??l?l?kle ?zel bir anlat?m? ba?ar? ile kotar?yor. Karde?, sahnede hem duru?u hem de bak??? ile yans?lad??? rol? yeterince i?selle?tirdi?i izlenimi veriyor ve seyirciyi yormadan kendini izlettiriyor. ?al??mak, kar?s?n? ge?indirmek ve ona mahcup olmamak ?zerine hayat?n? kodlayan, biraz da saf bir yan? olan Kurt rol?n? yans?layan Bekir ?i?ekdemir ses ve tav?rlar? ile Kurt?un b?t?n ?zelliklerini ba?ar?l? bir performansla seyircinin kar??s?na ??karma yetene?ini g?sterdi. ?i?ekdemir her bak?mdan inand?r?c? ve abart?s?z bir oyunculuk ?rne?iyle ?of?r Kurt?u, tamamlanm?? bir kompozisyon olarak ramp ???klar?na ta??d?.Oyunun m?ziklerini yapan ?i?dem Borucu, besteleri ile oyunun anlat?m?na ?zel olarak melodik bir katk? sundu ve her sahnenin duygusal ve d???nsel anlam?n? m?zikleri ile g??lendirdi. Bar?? Din?el?in dekor tasar?m? sembolik ve stilize bir yorumla d?zenlenmi?, yorum g?zel ancak Aksanat??n k???k sahnesine fazla gelmi? dekor par?alar? sahnede oyun alan? b?rak?lmam?? neredeyse. Dekordaki bu kalabal?k ve gereksiz kimi par?alar oyuncular?n yaratma ve hareket olanaklar?n? daralt?yordu sanki.
Metin Boran
ÖNCEKİ HABER

Chavez?le devam

SONRAKİ HABER

Adana?n?n sanat??lar? toplan?yor

Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa
Evrensel Ege Sayfaları
EVRENSEL EGE

Ege'den daha fazla haber, röportaj, mektup, analiz ve köşe yazısı...