27 Haziran 2007 00:00
Kente fotoğraf yağıyor
Ulis fotoFEST kapsamında Kente Fotoğraf Yağıyor ana temasına bağlı olarak yerli ve yabancı birçok fotoğraf sanatçısına ait fotoğraf çalışması sergileniyor.
Ulis fotoFEST kapsamında Kente Fotoğraf Yağıyor ana temasına bağlı olarak yerli ve yabancı birçok fotoğraf sanatçısına ait fotoğraf çalışması sergileniyor. 12 Mayısta başlayan ve 1 Temmuz tarihine kadar devam edecek olan Ulis fotoFEST, bu yılki temasını Kent-Kentlileşme olarak belirlemişti.
Tophane Tütün Deposunda açılan sergiler arasında yerli ve yabancı fotoğraf sanatçılarına ait birçok sergi bulunuyor. Sergilenen fotoğraf çalışmaları içerisinde Çetin Kayanın Kaçan Trenin Yolcuları ve Çinli Xing Danwene ait Kent Kurmacası dikkat çekici.
Kaçak Trenin Yolcuları, adından da anlaşılacağı gibi tren, yol, yolcu ve akıp giden zaman karşısında gurbetlik hissi uyandırıyor. Sergi biraz da yurdum insanının hayatından kesitler sunuyor. Ayağında mesi kanepede namaz kılan yaşlı erkekten tutun da yüzü tren camına yapışmış dişlek kız çocuğuna dek farklı kareler mevcut. Kimisinin son durağında yeni yolculuklar başlarken, yolun kenarında yükleriyle bekleyen kadınlar, koridorlarda efkarlı sigara içenler, kompartımanda kağıt oynayan gençler, üst üste yatan-uzanan çocuklar...
Bayramlarda, çeşitli mevsimlerde, Van, Diyarbakır ve Kars tren yolcularının; yani gurbete giden ve dönen insanların öyküleri olarak okunabilir sergi.
Çinden İstanbulun mahallelerine
Çinli fotoğraf sanatçısı Xing Danwene ait Kent Kurmacası ise deneysel ve yer değiştirici, hızlı kentleşme sürecinde modern Çinin geçirdiği değişime farklı bir gözle bakmamızı sağlıyor. Danwey, hayali ve yapmacık görsel dili kullanarak orta sınıf kimliğinin heveslisi kadının ya da modern hayatın türetmiş olduğu yabancılaşma ile birlikte yalnızlık ve izolasyon yaşayan şehirli kadının endişelerini, aksiliklerini ve hayallerini akıllıca mübalağa ediyor. Danweyin, sanki özellikle canlı bir havaya bürünen maketlerin çatı ve pencerelerden, insanın iç mekanını dikizlememizi sağlayan çalışması, hayal ile gerçek arasındaki çatışmayı karşı karşıya getiriyor.
Bu iki çalışma dışında birçok fotoğraf sergisi daha var. Semiha Ayverdi Anadolu Lisesi Tarih Öğretmeni Numan Karahan yönetiminde, Gençler Arpaemini Mahallesinin Yerel Tarihini Kaydediyor sergisi, Rum, Ermeni ve Müslümanlardan oluşan mahellenin zamanla nasıl sadece Müslüman Türklere kaldığının belgesi adeta.
Gülnür Günere ait Hem Okudum Hemi de Yazarım fotoğraf sergisi, son dönem gördüğümüz etki gücü yüksek belgesel projelerden birisi. 40 fotoğraf/40 hikaye şeklinde düzenlenen çalışmasında, her fotoğraf karesinin altına hikayesi de yazılmış. Okuma yazma öğrenen yaşlı-genç, erkek-kadın, çocuktan 40 sımsıcak öykü... İstanbulun Bağcılar ilçesine Türkiyenin dört bir yanından gelen göçmenlerin hikayeleri.
Yunus Emre Aydın ve Timurtaş Onanın İstanbulda Romanlar: Roman Ateşi fotoğraf sergisi de aynı yerde. Bunlar dışında Tophane Tütün Deposunda 4 Temmuza kadar şu çalışmalar sergileniyor: Micheal Wolfun Yoğunluk Mimarisi, Radek Skrivanektan Aral Gölü, Daniel Beltradan Amazonda Kuraklık 2005, Rona Chackrabortyden Nable Cinayeti. (İstanbul/EVRENSEL)
İnan Kızılkaya