11 Ağustos 2007 00:00

?Bir Kare Bin Yoksulluk? sergisi ?zerine Bu i?te bir terslik var

?stanbul Sanayi Odas??n?n ?stiklal Caddesi?nde heybetle y?kselen Odakule?sindeyiz.

Paylaş

?stanbul Sanayi Odas??n?n ?stiklal Caddesi?nde heybetle y?kselen Odakule?sindeyiz. Oda?n?n kulesi! Herhalde mekansal odadan de?il, ?dernek, ?rg?t, kurum? anlam?na gelen odadan ve onun kulesinden s?z ediliyordur. Bir tarafta yoksulluk ne kadar artarsa di?er tarafta g?rkem ve ?a?a da o boyutta art?yor. T?pk?, ?lkenin de?erleri emperyalizme pe?ke? ?ekildik?e o kadar ?ok da??n tepenin de bayrakla donat?l?yor olmas? gibi..
Felaketlerin ve s?m?rgenin k?skac?nda
Deniz Feneri Derne?i?nin katk?lar?yla Endonezya?daki deprem ve tsunami sonras?na ve Nijer?deki susuzluk girdab?nda k?vranan ya?amlara objektifini ?eviren foto?raf sanat??s? Ahmet Bilal Arslan??n Odakule?deki ?Felaketlerin ve S?m?rgenin K?skac?nda Foto?raf Sergisi?ndeyiz. Geliriyle Nijer?de bir su kuyusu a??laca?? s?yleniyor. Sergiyi gezerken dilimize ?Bu i?lerde bir terslik var? s?z? tak?l?yor. Ger?ekten k?kl? sorular zorluyor beynimizi. ?Bir karede bin yoksullu?un? temel nedeni nedir? Sergi acaba foto?raf?n diliyle bunu mu g?stermek istiyor? Kimler k?resel ?s?nman?n, Nijer?deki susuzlu?un sebebidir? Kimler depreme kar?? tedbir almamakta ve hatta bunlardan yararlanmaktad?r? Sorular?m?z devam ediyor; serginin ad?nda ge?en ?felaketler?in ne oldu?unu anl?yoruz da ?s?m?rgenin k?skac?nda? ifadesi ne oluyor? S?m?rgen kimdir, kimlerdir? Emperyalizm kastediliyorsa neden t?m d?nyada genel kabul g?ren s?zc?kle ?s?m?rgecilik? denmiyor?..
?S?m?rgen? s?zc???yle ayn? ?eyi kastediyor olduklar?n? kabul ederek devam ediyoruz; emperyalizmin, kapitalizmin en ileri ve ??r?yen a?amas? oldu?unu bu foto?raf?? ve sergi d?zenleyicileri de reddedemeyeceklerdir. Emperyalizme kar??tl?k ise, kapitalizme kar??tl?kla ger?ek yerini bulur. E?er b?yleyse, o zaman serginin ?stanbul Sanayi Odas??n?n salonunda yeri nedir?
Foto?raflar etkileyici
14 A?ustos?a kadar sergilenecek olan foto?raflar, Nijer ve Endonezya?da ya?anan dram? nedenlerinden ba??ms?zca resmediyor ve genellikle etkileyici ?ekimler. Karenin ?n cephesinde g?ze sokulmak istenen nokta net, ?evre ve geriye do?ru a??ld?k?a flula?an g?r?nt?ler ?zel ?a?r???mlar yap?yor.
Nijerlilerin kara parlak tenleri ?zerinde topla?m?? ter ve toz, hemen t?m?n?n ortak noktas?n? olu?turuyor. S?ca?? ter, susuzlu?u tozda simgeleyen ve kara tende bulu?turan bu kombinasyon, Nijer?deki ger?ek durumu ?arp?c? ?ekilde alg?lamam?z? sa?l?yor. Kad?nlar?n yanaklar?nda yere paralel ya da g?zalt?ndan a?a?? dikine ?zellikle ger?ekle?tirilmi? yara izleri; geleneksel k?lt?rel imgelere de dikkat ?ekiyor. Kabile ya da a?ireti simgeledi?ini d???nd???m?z bu ?damga?lar?n sadece kad?nlara yap?lm?? olmas?, cinsel ayr?mc?l?k yan?nda m?lkiyet?i sahiplenmeyi de g?steriyor.
Sanat??n?n yeri neresi?
As?l ?arp?c? foto?raf? gezimizin sonuna do?ru g?r?yoruz; avucunun i?i bize d?n?k olan beyaz b?y?k adam?n orta parma??na arkadan elleriyle tutunmu? kara tenli k???k ?ocuk eli!.. Aln?m?za yumruk yemi? gibi duruyoruz ?n?nde. Elbette s?n?flar? ten renkleriyle ay?rt edemeyiz, ancak bilinir ki, Latin Amerika ve Afrika?daki emperyalist s?m?rgeciler, k?le sahibi efendiler ?Beyaz Adam? olarak simgele?mi?tir. Bu durumda bu foto?raf? nas?l okuyaca??z? Beyaz adam?n eline umutla sar?lm?? siyah ?ocuk!
Sorunun m?sebbibi olanlar?n kurtar?c? g?sterilmesi!
Yeniden ba?a d?n?yoruz; sanat bir felsefedir, ideoloji ve politikad?r. Sanat?? s?m?rgeci egemen ideoloji ve politikaya kar?? nas?l bir tutum almal?d?r? (?stanbul/EVRENSEL)
Memik Horuz - U?ur Karakullukcu
ÖNCEKİ HABER

SU

SONRAKİ HABER

Sava?s?z ve barajs?z

Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa
Evrensel Ege Sayfaları
EVRENSEL EGE

Ege'den daha fazla haber, röportaj, mektup, analiz ve köşe yazısı...