03 Kasım 2007 00:00

EMEK D?NYASI

Ge?ti?imiz ?ar?amba g?n? TBMM Plan ve B?t?e Komisyonu?nda konu?an AKP Milletvekili Mustafa ?zbayrak??n; ?Alevilere bir tahsisat yap?l?rsa, Alevili?in di?er kollar? bize de tahsisat yap?n derse ne olacak?

Paylaş

Ge?ti?imiz ?ar?amba g?n? TBMM Plan ve B?t?e Komisyonu?nda konu?an AKP Milletvekili Mustafa ?zbayrak??n; ?Alevilere bir tahsisat yap?l?rsa, Alevili?in di?er kollar? bize de tahsisat yap?n derse ne olacak? Mecus?ler, Satanistler gibi gruplar da benzer taleplerle gelebilirler? demesi Alevi ?evrelerinde b?y?k bir tepkiyle kar??land?. Alevi ?rg?tlerinin s?zc?leri, ?zbayrak ve AKP?yi su?luyor; Alevilik a??rl?kl? yay?n yapan TV ve radyolar bu tepkiyi g?n boyu yans?t?yorlar.
Ku?kusuz ki, bu laflar? eden vekil; geleneksel S?nni ?eriat?? yorumu yans?tm??t?r. ?Cahil?, ?art niyetli?, ?k??k?rt?c??... ne dense yak???r bunlar? s?yleyen zat? muhtereme!
Ama ?u da bir ger?ek ki; sorunun temelinde ne AKP ne Mustafa ?zbayrak ne de onlar?n pespaye anlay??lar? vard?r. ??nk?, devletin resmi g?r??? budur! Bakmay?n, CHP?nin Alevileri pe?ine takmak i?in, ya da Diyanet ??leri Ba?kan? ba?ta olmak ?zere c?mle din g?revlilerinin ve politika erbab?n?n h?k m?k ya da demagojik a??klamalarla Alevilerin s?rt?n? ok?amalar?na. Sorunun k?k?nde o ?nl?, art?k herkesin ?laiklik sorunu? demeye ba?lad??? ?laiklik ilkesi? vard?r. ??nk? T?rkiye?de devlet dini, yani ?laiklik? dedikleri anlay??a g?re; sadece S?nni ?slam??n devlet taraf?ndan kabul edilen versiyonu ?me?ru din?dir ve b?t?n inan? gruplar? bu dinin akitlerine uymak, en az?ndan onunla uzla?mak zorundad?r. Alevilik de onunla uzla?t???, ona ba?land??? ?l??de ?kabul edilir?dir. Yok ?cemevi?ymi?, ayr? inan? ?rit?elleri?ymi?, asl?nda bunlar Cumuhriyet?in laiklik tan?m?na g?re su?tur. ?zin verilmesi, son y?llarda kimi ?cemevleri?nin a??lmas?na ses ??kar?lmamas? da ?g?z yummak?tan, iktidar m?cadelesi yapan g?? odaklar?n?n Alevileri yedekleme kayg?lar?ndan gelmektedir. Yoksa yasalar kar??s?nda cemevi ?st?nde yap?lan ibadet, din anlay??? ve ?teki t?renler asl?nda yasalara, laisizmin yapt??? ?me?ru din? tan?m?na uygun de?ildir.
AKP bundan yararlanarak; Alevileri kendi avcunun i?ine alacak kimi ??z?mler ?st?nde ?al??maktaym??. Yani, Alevilerin kendilerine g?re stat? uydurmak istiyor AKP. B?ylece, mevcut sistem i?inde resmen bir stat?ye sahip olmayan Alevilere bir yasal bi?im kazand?racakm??. B?ylece de Alevilere d?n?p, ?Bak?n biz Alevileri de d???n?yoruz? propagandas?na zemin geni?letecekmi?!
Asl?na bak?l?rsa AKP?nin giri?imi yeni de?il.
Diyanet ??leri Ba?kan? Ali Bardako?lu, bundan be? y?l kadar ?nce Derya Sazak ile yapt??? s?yle?ide; bu ama?lar?n? a??k?a s?yl?yordu. Ama bak?n nas?l: ??ncelikle Alevi kaynaklar?n? ne?redece?iz... K?lt?rel kaynaklar?n?n ortaya ??kmas? laz?m ki, S?nnileri Alevileri az dindar, ?ok dindar noktas?ndan ??kar?p s?ylemimizi ortak paydam?z olan ?slam ?izgisine ?ekmemiz laz?m... Diyanet?te bir ara?t?rma merkezi kuraca??z. Orada ?M?sl?manl?k ?st kimli?i alt?na girebilen k?lt?rlere nas?l bir din sunabiliriz?in program?n? yapaca??z.?
Yani Diyanet ??leri Ba?kan?; Alevileri olduklar? gibi kabul etmek yerine, ??slam alt?nda olmas? gereken ama ?sapk?n? olarak g?rd??? (b?yle g?rmesi ?yeni bir din? sunmaz) yeni bir din sunup; ?sizin inanc?n?z b?yle, b?yle olursa ?slam?a uyar? diyecek.
E?er ki; din, inan?, bir kez yeniden tan?mlanmaya ba?lan?rsa ve herkesin de buna uymas? istenirse, zaten inan?, ?zg?rl?k sorunu olmaktan ??kar. Bu y?zden de laisizm; din kar??s?nda devletin b?t?n inan?lara ayn? uzakl?kta olmas?d?r. Bu y?zden de; ?mademki devlet S?nnili?i finanse ediyor, koltu?unun alt?nda besliyor o zaman di?er din ve inan?lar? da beslesin; onlar? da te?vik etsin, onlar i?in de din adam? yeti?tirip memurlar istihdam etsin? demek laisizm konusunda daha ileri bir ad?m de?ildir. Tersine, laisizmin t?mden yok edilmesidir. Onun i?indir ki pek ?ok Alevi ?evresinin iddia etti?i gibi laisizm, Diyanet ??leri Ba?kanl????n?n Alevili?i de kapsamas? (Diyanet ??leri Ba?kan??n?n yard?mc?l???na bir Alevinin getirilmesi...) ile de?il Diyanet ??leri?nin olmad???; Alevilik, S?nnilik, ya da daha k???k inan? gruplar?n?n kendi inan?lar?n? serbest?e, kendi inand?klar? gibi ya?ad?klar? bir ya?am tarz?d?r. Bu y?zden de T?rkiye?de laisizm sorununun temelinde ?Diyanetin kald?r?lmas?? sorun vard?r.
E?er yeni anayasa laik olacaksa, burada birinci ko?ul mevcut Anayasa?n?n laisizmle ilgili maddelerini korumak de?il diyanetin olmad???, devletin; din adam? yeti?tirmedi?i, b?t?n din ve inan? gruplar? kar??s?nda e?it uzakl??a ?ekildi?i bir laisizm anlay???n?n yeni anayasada yer almas?d?r. Aksi halde nas?l ki; K?rt sorununa demokratik ??z?m?n yolunu a?mayan bir yeni anayasa, demokratik bir anayasa olmay? hak etmezse, laisizmi b?yle ele almayan bir yeni anayasaya da laik bir anayasa olmay? hak etmez.
?hsan ?aralan
ÖNCEKİ HABER

ekim devrimi?nin
uluslararas? ?nem ve anlam?

SONRAKİ HABER

Muhaliflerden Baykal?a ?garaj? tepkisi

Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa
Evrensel Ege Sayfaları
EVRENSEL EGE

Ege'den daha fazla haber, röportaj, mektup, analiz ve köşe yazısı...