Sadece festivaller için film yapılmamalı

Kürt sineması sinema piyasasına yeni giriş yapmasına rağmen ciddi sorunlar ve tıkanma ile yüz yüze. Bu durumun aşılabilmesi için Kürt sinemacılar adres olarak Bölgesel Kürt Yönetimi’ni ve Kürt kurumlarını gösteriyor


Kürt sineması sinema piyasasına yeni giriş yapmasına rağmen ciddi sorunlar ve tıkanma ile yüz yüze. Bu durumun aşılabilmesi için Kürt sinemacılar adres olarak Bölgesel Kürt Yönetimi’ni ve Kürt kurumlarını gösteriyor. Sinemacılar, “Bir Kürt sinema stratejisi kurulmalıdır” görüşünü savunuyorlar.
Emekleyen Kürt sineması örgütsüz, dağınık ve bireysel çabalarla yaşatılmaya çalışılıyor. Bu tökezleme durumuna son verilmesi için Kürt sinema camiası içerisinde ortaya atılan “merkezi bir strateji oluşturma” fikri tartışılmaya başladı. Aslında dünya sinema tarihine bakacak olursak, Kürt sinemasının gelişmesi için bu fikrin kaçınılmaz olduğu ve acil olarak hayata geçirilmesi için girişimlerin başlatılması, olmazsa olmazların içinde…
Bu önerinin acilen hayat bulmasının gerektiğini belirten Kürt sinemacılar, görüşlerini ANF’ye anlattılar.
Qobadi: Sinema salonları yok
Ödüllü Yönetmen Behmen Qobadi, dünyada bağımsız sinemanın bir sancı içerisinde olduğunu, bu durumun ister istemez Kürt sinemasını da etkilediğini söylüyor. Bu sorunların aşılabilmesi için Bölgesel Kürt Yönetimi’ne ve Kürt kurumlarına çağrı yapan Qobadi, konuşmasını şöyle sürdürüyor: “Gençlere olanak sunulmalı, sinema eğitimi verilmesi için zemin hazırlanmalı. Ve bir Kürt sinema merkezi kurulmalıdır. Bir sistem oluşmalıdır.” Bölgesel Kürt Yönetimi’nin yetersiz de olsa sinemaya önem verdiğini belirten Qobadi, “Kürt hükümeti sinemaya destek sunuyor. Yılda ortalama 5 filme fon desteği yapıyor. Ancak bunun 4’ü yanlış. Biri doğru adrese gidiyor. Bunun önüne geçilmeli. O paralarla çok ciddi filmler yapılabilir” diyerek, Bölgesel Kürt Yönetimi Kültür Bakanlığı’na yönelik eleştirilerde bulundu. Behmen Qobadi, Irak ve İran’daki Kürt bölgelerinde sinema salonlarının olmadığını hatırlatarak, “Ben bir Kürt yönetmen olarak yaptığım filmi ilk önce Kürtlerin izlemesini istiyorum. Ama sinema salonu olmadığı için yaptığımız filmler halk tarafından izlenmiyor. Bu eksikliğin giderilmesi lazım ve halkın daha çok film izlemesi için sinema salonları yapılması gerekiyor. Kürt sineması ancak böyle gelişir” önerisinde bulunuyor.
Mitos Film Şirketi’nin sahibi Yapımcı Mehmet Aktaş’a göre ise Kürt sinemasının en büyük sorunu ulusal bir pazarın olmaması. Yapılan Kürt filmlerin festivaller için yapıldığının altını çizen Aktaş, devlet desteği olmayan Kürt sinemasının yolunu bulmasının oldukça zor olduğunu söylüyor. “Kürt Coğrafyasının dört parçasında da yönetmenler var, oyuncular var, senaryo için hikaye var. Tek sorun ciddi bir sinema stratejisinin oluşturulmasıdır” diyen Aktaş, bir sinema stratejisinin oluşturulması gerektiğini vurguluyor.
Yönetmen Ravin Asaf ise son yıllarda Kürt sinemasında gelişme olduğunu belirterek, “Ancak bu örgütsüz ve dağınık bir gelişim. Bireysel çabalarla ilerliyor. Bunun giderilmesi için merkezi bir sistemin kurulması şart. Bölgesel Kürt Yönetimi’nin bir Kürt sinema enstitüsü kurması lazım” diyor. Asaf, artık peşmerge, gerilla ve acıları anlatacak filmlerden öte; aşk, sevgi ve hayata dair birçok farklı filmin de yapılması gerektiğini söylüyor.
Gelişme yeterli değil
Oyuncu Nazmi Kırık ise son yıllarda Kürt sinemasında bir gelişimin olduğunu ancak bunun yeterli olmadığını söylüyor. Bu gelişmenin sevindirici olduğunun altını çizen Kırık, “Örneğin dünyanın birçok kentinde peş peşe yapılan Kürt film festivalleri bunu kanıtlıyor” diyor. Birçok Kürt gencin sinemaya ilgi duyduğunu belirten Kırık, “Bunların sayısı oldukça da fazla. Bu olumlu bir gelişme. Bununla birlikte yapımcılar da çoğalıyor. Kürt sineması sanatsal bir alanda ilerliyor. Bizim ilgimizi çeken de bu yandır” diye konuşuyor. Bölgesel Kürt Yönetimi ve siyasi Kürt örgütlerin sinemaya destek vermesi gerektiğinin altını çizen Nazmi Kırık, devamla şöyle konuşuyor: “Bütün kurumlar, Kürt sinemasının gelişimi için olanak sağlamalıdır. Biz Kürtler, bunu çok iyi anlamalıyız: Dünyaya, sorunumuzu sinemayla daha iyi anlatırız.”
Kürt sinemasının gelişimi için “merkezi bir strateji oluşturma” fikrine katılan Kırık, “Önemli olan Kürt sinemasının organize edileceği bir mekan ve oluşumun sağlanmasıdır. Kürt sinemasında ortak bir ruh yakalanmalıdır. Ve bunun zamanı gelmiştir” diyor. (Berlin/ANF)
Ali Güler
www.evrensel.net