Kırk ayaklı karınca Asım Bezirci anıldı

Kırk ayaklı karınca Asım Bezirci anıldı

EDEBİYATIN Kırk Ayaklı Karıncası Asım Bezirci, İstanbul TÜYAP Kitap Fuarı’nda düzenlenen bir söyleşiyle anıldı.


EDEBİYATIN Kırk Ayaklı Karıncası Asım Bezirci, İstanbul TÜYAP Kitap Fuarı’nda düzenlenen bir söyleşiyle anıldı. Türkiye Yazarlar Sendikası ve Evrensel Basım Yayın’ın birlikte düzenlediği söyleşide, Bezirci’nin hayatı anlatıldı ve eleştirmenliğinin Türk edebiyatı için öneminden söz edildi.
Adnan Özyalçıner, Refika Bezirci, Ataol Behramoğlu’nun katıldığı söyleşiyi, Gülsüm Cengiz yönetti. Etkinlikte, Nesnel Bilimsel Eleştirinin Kurucusu Asım Bezirci’nin yapıtlarında ve sanat anlayışında, yaşadığı hayatın da ne kadar büyük bir etkisi olduğu hatırlatıldı. Sosyalist dünya görüşünden, Sivas’ta 1993’te öldürüldüğü güne kadar ödün vermediğine dikkat çeken konuşmacılar, Bezirci gibi bir eleştirmenin daha gelmediğini ancak onun, bilimsel eleştirinin yolunu açtığını vurguladı.
Gülsüm Cengiz, açış konuşmasında Bezirci’ye, 12 Eylül’ün karanlık günlerinde, çalıştığı muhasebe bürosundan çıkıp, içinde eserlerinin olduğu çantasıyla Cağaloğlu Yokuşu’nu her gün tırmanırken sık sık rastladığını hatırlattı ve “Umut verirdi” dedi.
Eşi Refika Bezirci, Asım Bezirci’nin yaşam öyküsünü anlatırken, disiplinli ve titiz çalışma tarzının altını çizdi.
Ataol Behramoğlu, belki Bezirci’den önce de nesnel eleştirinin örneği sayılacak çalışmalar yapıldığını belirterek, Asım Bezirci’nin öneminin, eleştiriyi bir meslek olarak edinmesi ve sosyalist gerçekçi eleştiri alanında eserler veren, bugüne kadar benzerine rastlanmayan bir eleştirmen olması olduğunu söyledi. Türkiye Yazarlar Sendikası’nda da Bezirci ile birlikte çalıştıklarını belirten Behramoğlu, o çantasında, eserlerinin yanı sıra TYS’nin evrakının da olduğunu hatırlattı.
Arkadaşı Yazar Adnan Özyalçıner, Ali Yüce’nin 40 Ayaklı Karınca şiirinin Bezirci’nin disiplinli çalışkan yaşamına ne kadar uyduğunu hatırlattı. Aynı adlı kitabı da Bezirci için hazırlayan Özyalçıner, öznel, izlenimsel eleştirinin önemli olduğunu ancak Bezirci’nin nesnel bilimsel eleştiri anlayışı ile daha ayakları yere basan bir tarz getirdiği yorumunu yaptı. Ayrıca, Özyalçıner, Bezirci’nin Türk edebiyatında nesnel eleştirinin önünü açtığını hatırlatarak Fethi Naci, Hüseyin Cöntürk, Memet Fuat gibi eleştirmenlerin, Bezirci’nin açtığı yoldan gittiklerini söyledi.
Gülsüm Cengiz de konuşmasında, Bezirci’nin kendisini Evrensel Kültür dergisiyle tanıştırdığını söyleyerek, ona bir minnet borcu olduğunu belirtti.
Söyleşi, izleyicilerin katıldığı soru cevap bölümüyle son buldu.
Bu arada, yarın TÜYAP Kitap Fuarı’nda Evrensel Basım Yayın standında saat 16.00’da, Adnan Özyalçıner’in yayına hazırladığı “Edebiyatın Kırk Ayaklı Karıncası Asım Bezirci” kitabını, Server Tanilli imzalayacak. (KÜLTÜR SERVİSİ)
www.evrensel.net