20 Aralık 2009 00:00
ABAKÜS
Son beş-on yıl içerisinde İnternet hızlarının dünya genelinde yükselmesi ve hızlanan bağlantıların gerek film gerekse oyunların korsan kopyalanmasında kullanılması, film ve oyun sektörünün korsanla daha da sert bir mücadeleye girişmesine yol açmış; korsanı engellemek adına, Hollywood yıldızları reklam ve propaganda kampanyalarında yer almış, DRM (Sayısal Hak(sızlık) Yönetimi) gibi abuk sabuk teknoloji ve yöntemler geliştirilmişti.
Son beş-on yıl içerisinde İnternet hızlarının dünya genelinde yükselmesi ve hızlanan bağlantıların gerek film gerekse oyunların korsan kopyalanmasında kullanılması, film ve oyun sektörünün korsanla daha da sert bir mücadeleye girişmesine yol açmış; korsanı engellemek adına, Hollywood yıldızları reklam ve propaganda kampanyalarında yer almış, DRM (Sayısal Hak(sızlık) Yönetimi) gibi abuk sabuk teknoloji ve yöntemler geliştirilmişti. Oyun endüstrisi ise temel olarak CD ve DVDlerde kullanılan kopya koruma yöntemlerini geliştirmişti. Ancak ne düzenlenen reklam kampanyaları ne de gelişen kopya koruma yöntemleri korsan ile mücadelede çok da yardımcı olmadı. Hatta Hollywoodun korsanı engelleyemezsek iflas edeceğiz çığlıklarını bile kimse umursamadı. Bu süreçte çeşitli paylaşım ağlarına davalar açıldı, torrent sunuculaına baskınlar düzenlendi ve sunucular kapatıldı. Hatta Internet tarihinin en önemli korsan davalarından biri olan Korsan Körfezi davasında -Hiç bir alakası ve hakkı olmamasına rağmen- AB hukuk komisyonu, mahkemelerin ne yapması gerektiğine dair açıklamalarda bulundu. Ama ne yaptılar ne ettilerse korsanı engelleyemediler.
Bu konuda,duyurulan son değerler ve yapılan açıklamalar korsan konusunda gelinen son noktayı ortaya koymakta yardımcı olabilir. 2009 yılında ABD ve Kanada film endüstrisinin toplam kazancı, 2008 yılına göre 1 milyar dolar daha yükselerek 10.6 milyar dolara ulaştı. Yani krize ve korsana rağmen Hollywood sezonu rekor kârla kapattı. Anlaşılan Hollywood henüz öyle ağladıkları gibi iflas etmenin eşiğinde falan değil.
Bu arada oyun endüstrisinin de konuya bakışı değişmeye başlıyor. En büyük oyun firmalarından biri olan Electronic Artsdan John Riccitiellonun yaptığı açıklama en azından EAnın yaklaşımının değişmeye başladığının işareti: Oyunu çalabilirler, ama indirilebilir içeriği çalamazlar. diyen Riccitello, EAnın artık indirilebilir içeriği, oyunun kendisine göre daha önemli bir gelir kaynağı olarak gördüğünü de açıklamış oldu. Riccitello ve dolayısıyla EAya göre korsan oyuncular da potansiyel birer müşteri. EA, oyunları korsan oynayanların indirilebilir içeriğe para ayırabileceğini veya oynadıkları oyunlardan sevdiklerini satın alabileceğini düşünüyor. Öte yandan EA korsanla mücadeleyi de tamamıyla bırakmış değil. Dragon Age: Originste oyunun orijinalini satın alanlara hediye edilen indirilebilir içeriklerin -en azından şimdilik- korsan kopyalarda kullanılması mümkün değil.
Her sistemin kırılabileceği gerçeğinden yola çıkarak, korsanın engellenemeyeceğini rahatça söyleyebiliriz. Bunu son olarak Korsan Körfezi davası sürecinde de gördük. Korsan Körfezi, hakkında verilen kararlara, kurucularının aldığı devasa para cezalarına rağmen Korsan Körfezi hâlâ varlığını ve çalışmalarını sürdürüyor. Ayrıca mevcut torentleri korumak ve sürekliliğini sağlamak adına yeni bir torrent sunucusu daha açıldı. Yani, sunucular kapatılması, kopya koruma yöntemlerinin gelişmesi ve benzeri olaylar korsan kullanıcı ve dağıtıcılarının da yeni yöntemler geliştirmesini sağlıyor.
Bu hafta torrent dünyası için önemli bir gelişme daha oldu. Üç dört aydır teknik sebeplerle kapalı olan ve yokluğu hissedilen Demonoid önce CRIAnın (Canadian Recording Industry Association: Kanada Kayıt Endüstrisi Birliği) baskıları nedeniyle kapalı kalmış, daha sonra da donanım arızaları nedeni ile hem veri kaybetmiş hem de hizmet vermeyi durdurmuştu. Yeni hazırladıkları sunucu yazılımının kodunun henüz deneme aşamasında olduğunu ancak sitenin kapalı kalmasına artık gerek olmadığını açıklayan Demonoid torrent dünyasında açılan boşluğu yine kendisi dolduracak gibi görünüyor.
GÖKHAN BAYRAM