RAMP IŞIKLARI

RAMP IŞIKLARI

  • Kuruluşundan bugüne (16.yıl) repertuvarına aldığı oyunlarla sanatsal niteliğinden...


    Kuruluşundan bugüne (16.yıl) repertuvarına aldığı oyunlarla sanatsal niteliğinden, toplumsal ve kültürel duyarlılığından ödün vermeyen, Nazif Uslu’nun genel yönetiminde çalışmalarını yürüten Mask-Kara Tiyatrosu, bu sezon farklı bir yazar ve değişik bir oyunla seyirci karşısına çıkıyor. Yazdığı oyunlarla Türkiye tiyatro ortamında kendinden sıkça söz ettiren, oyunları hem ödenekli tiyatrolarda hem profesyonel ve amatör topluluklarca sahnelenen, genç denilebilecek yaşta yitirdiğimiz Mehmet Baydur’un toplumsal ve siyasal kırılma sonrası insanın yalnızlığı üzerine kurguladığı iki kişilik oyunu “Yalancının Resmi” Devlet Tiyatrosu yönetmenlerinden Tamer Levent’in sahne yorumu ile seyirci karşısına çıkarılıyor. Sahne düzenlemesini Deniz Atam’ın gerçekleştirdiği oyunun ışık tasarımı Yüksel Aymaz’ın yorumu ile ramp ışıklarına çıkarılıyor. Tamer Levent’in aynı zamanda oyuncu olarak da görev aldığı “Yalancının Resmi”nde Levent’e genç oyuncu Belit Özükan eşlik ediyor.
    Mehmet Baydur “Yalancının Resmi”nde ülkenin üzerini kara bulutların kapladığı ve insanların etrafında yükselen çığlık sesleri ile kuşatıldığı karanlık ve keskin bir toplumsal fotoğrafı arka plana alarak insanın kendi yalnızlığının uçurumunda kaybolmasını anlatır. iktisadi, siyasi ve toplumsal sürecin insan aleyhine kurgulandığı ve zebanilerin itibar gördüğü bir dönemde yaşamın girdabında boğulmamak için bir kadın ile bir erkeğin toplumsal ve kültürel bağlamlardan oluşturmaya çalıştıkları iletişim Baydur’un temel izleğini oluşturur.
    İnsanın yalnızlaştırıldığı, her türden yabancılaşmanın insani iletişimin önüne geçtiği bir ara dönemde sıradan bir gün; kadın parkta kitap okumak üzere bir banka oturur ve yanına kendinden daha yaşlı bir adam gelir, adamın kendi ağzından oğlunun öldürüldüğünü duyarız. Adam kendi hayatına ve geçmişine dair kimi yaşanmışlıkları anlatma isteğindedir. Kadın bu durumu önce yadırgar ve ardından anlatılanlar kendisine enteresan gelir. Çünkü adam konuşmayı süslü hale getirmek için kadına şimdiye kadar tanıdığı insanları anlatır bu kişiler arasında Nâzım Hikmet, Pablo Picasso, Yuri Gagarin ve Albert Einstein gibi tanınmış ve popüler isimler vardır. Bu buluşma rutin olarak devam eder. Aslında ikisi de hem kendine hem de karşısına dürüst olamamaktadır, çünkü ülkenin her tarafından güvensizlik ve ürkeklik egemen ve yerleşik bir tavır olarak kalıcılaşmaktadır. (Bugün de olduğu gibi) Bu buluşmalar her ikisi için de hayatın bir parçası olmaya başlar ve neredeyse onların var oluş gerekçesini oluşturur. Çünkü her ikisinde de yaşamda etkisizce kaybolmak korkusu ve bu yalnızlığı giderme isteği söz konusudur.
    Kısaca özetini aldığım bu oyunun sahne yorumunda Tamer Levent, insanın yaşadığı yalnızlığa özel bir vurgu yapıyor ve insan sosyal bir varlıktır ve her koşulda bir başkasına gereksinim duyar gerçeğini öne çıkararak daha insani bir yorumla metnin özünü ortaya çıkarıyor. Ancak bu gerçek yalın hali ile ortaya çıkarılırken esasen arka plandaki toplumsal fotoğrafa da daha belirgin vurgu yapılabilinirdi. Levent, yorumunda anlatım tekniği olarak oyunculuk tekniklerinden yararlanıyor ve anlatımda daha ziyade oyunculuğu ön plana çıkarıyor. Kadın’ı yorumlayan Belit Özükan oyunda baştan sona tutarlı bir tavır ve duygusal bütünlükle rolünü zekice yorumlayarak öykünün anlatımına özel bir katkı sunuyor. Yılların birikimi ile oyunculuk deneyimini iyiden iyiye olgunlaştıran Tamer Levent özel bir yorumla adamın içinde bulunduğu ruh halini, düşünsel ve duygusal çatışma ve çelişkilerini tüm yalınlığı ile sahneye taşıyor ve insanın yalnızlıktan oluşan kaygı ve tedirginliğini özel bir kompozisyon olarak seyirci ile paylaşıyor. Mask-Kara Tiyatrosu “Yalancının Resmi” ile sadece repertuvar anlayışını geliştirmiyor aynı zamanda sahne uygulaması ve görsel anlatım niteliğinde de çıtasını yükseltiyor. Oyun ocak ayının son haftasında 29-30-31 tarihleri arasında Aksaray’da Su Gösteri Sanatları Merkezi’nde izlenebilir. 0212 621 45 53
    METİN BORAN
    www.evrensel.net