07 Şubat 2010 00:00
En Fenası Gecenin Kanatları
Online yayımlanan haftalık film kültürü dergisi Arka Pencerenin organizasyonu olarak birincisi düzenlenen ve yılın en fenalarını mercek altına alan Altın Kestane Ödülleri sahiplerini buldu.
Online yayımlanan haftalık film kültürü dergisi Arka Pencerenin organizasyonu olarak birincisi düzenlenen ve yılın en fenalarını mercek altına alan Altın Kestane Ödülleri sahiplerini buldu. Yönetmenliğini Serdar Akarın yaptığı, senaryosunu Mahsun Kırmızıgülün yazdığı Gecenin Kanatları, 26 kişilik Altın Kestane Büyük Jürisi tarafından Yılın en fena filmi seçildi.
Türkiye sinema dünyası, bu haftadan itibaren yeni bir ödüle kavuştu. Yıl boyunca gösterime giren yerli filmleri, başarısızlık açısından değerlendiren, fiyaskolara göz diken ve en fenaları birincilik kürsüsüne çıkartan Altın Kestane Ödülleri, Arka Pencere organizasyonu olarak ilk adımını attı.
2009 yılında Türkiye sinemalarında gösterime giren 69 film, 26 sinema yazarı ve kültür sanat gazetecisinin oylarıyla masaya yatırıldı; ilk kestaneler, En Fena Film, En Fena Yönetmen, En Fena Erkek Karakter Performansı, En Fena Kadın Karakter Performansı, Alarm Zili Ödülü ve Jüri Özel Ödülü olmak üzere altı kategoride dağıtıldı.
Altın Kestane Jurisinin seçtiği en fenalar ve jürinin ağzından gerekçeli kararlar şöyle;
EN FENA FİLM SERDAR AKARDAN
Mahsun Kırmızıgül tarafından yazılıp Serdar Akar tarafından yönetilen Gecenin Kanatları, 12 Eylül dönemindeki bir ev baskınında anne-babası polis tarafından öldürülen küçük kızın, yıllar sonra canlı bomba olarak intikam alma çabasını öykülüyordu. İntihar eylemi öncesinde, Boğaz manzaralı terasta güvercin besleyen ve milli olma hayalleri kuran 400 metre koşucusu apolitik gençle duygusal ilişkiye giren genç kız, gene de hedefinden sapmıyor, fakat iyi kader onu son anda ölüm yolundan alıkoyuyordu.
Evlere şenlik bir banka soygununu da işin içine katan yalapşap senaryo, asla fena değil denemeyecek cinsten oyunculuklar, en ucuz cinsten sol jargon kullanma çabası ve karikatürize tiplemeleriyle, iddiası oranında yılın en fena filmi olmayı kolayca başardı.
EN FENA YÖNETMEN ALİ ÖZGENTÜRK
İlhamını, Halil İnalcıkın Osmanlı tarihi çalışmalarından alan Yengeç Oyunu, yılın en sessiz filmlerinden biriydi ve yalnızca Ali Özgentürkün büyük düşüşünden kaynaklanan gürültü duyuldu. Altın Kestane Jürisinin iyi niyet dolu ortak dileği: Bir daha karşımıza gelme Ali Özgentürk!
EN FENA ERKEK BAYÜLGEN
Komser Şekpsirden sonra kendine bir türlü gelemedi Okan Bayülgen; o travmayı atlatamadı, beyazperdedeki eski günlerine dönemedi. Kanal-İ-zasyonda ise tek kelimeyle İmdat! dedirten, tam manasıyla, nasıl desek, zasyon tarzı bir oyunculuk sergiledi. Mr. Beanle girdiği iticilik-sevimsizlik yarışını da Altın Kestaneyi de hak ederek kazandı. Neredeyse rakipsizdi.
EN FENA KADIN SAAT
Yıl içinde iki filmde rol aldığı için oyları ikiye bölünmesine rağmen, Nurgül Yeşilçay (7 Kocalı Hürmüz), Gülse Birsel (7 Kocalı Hürmüz), Sinem Kobal (Ayakta Kal), Nilüfer Açıkalın (Mazi Yarası) gibi rakipleri tarafından pek zorlanmayan Beren Saat, sıfır inandırıcılık düzeyiyle rol kestiği Gecenin Kanatlarıyla kendi kategorisinde Altın Kestanenin öncüsü oldu.
ALARM ZİLİ ÇALAN YÖNETMEN
Gemide ve Dar Alanda Kısa Paslaşmalar gibi hemen herkes tarafından takdir edilen ve beğenilen; Maruf, Barda, Kurtlar Vadisi: Irak gibi ya çok sevilen ya da nefret edilen ama gene de belli bir düzey tutturan ve belli bir söz söyleyen filmlere imza atan Serdar Akar, Gecenin Kanatlarında, Altın Kestane Jürisini neredeyse oybirliğiyle kendine bağladı ve ödülüne uzandı.
JÜRİ ÖZEL ÖDÜLÜ TARAN ve ULUÇ
Reklamcı-yapımcı Ali Taran, No Ofsaytı reklama boğdu, filmden başka her şeye benzemesine neden oldu. Üstelik, nasıl bir reklam stratejisi izlediyse, kimselere seyrettiremedi, üstüne de Halk filmi tutmadı! diyerek metrelerce ofsayta düştü. Jüri, umut veren geçkin yapımcı niteliğiyle Taranı teşvik etmek amacıyla, özel ödülün yarısını kendisine ikram etti.
Kestanenin diğer yarısı da No Ofsaytın bir oyuncusuna, Hıncal Uluça gitti. Tadına doyulmaz sinema kültürünü oyunculukla da taçlandıran Uluç, umut veren geçkin oyuncu kabul edilerek, özel ödülü ve özendirme amaçlı Altın Çıngırakı havaya kaldırdı.
ALTIN KESTANE ÖDÜLLERİ JÜRİSİ
Okan Arpaç, Serdar Akbıyık, Erkan Ektuğ, Tunca Arslan, Şenay Aydemir, Banu Bozdemir, Erol Bilem, Cumhur Canbazoğlu, Cüneyt Cebenoyan, Sadi Çilingir, Coşkun Çokyiğit, Cem Erciyes, Murat Emir Eren, Murat Erşahin, Burak Göral, Ege Görgün, Murat Özer, Fırat Sayıcı, Selin Sevinç, Özgür Şeyben, Alin Taşçıyan, Elif Tunca, Ali Ulvi Uyanık, Uğur Vardan, Burçin S. Yalçın, Deniz Yavuz. (KÜLTÜR SERVİSİ)