Aşık Veysel unutulmuyor

Aşık Veysel unutulmuyor

HALK ozanı Aşık Veysel, aradan geçen yıllara rağmen halkın gönlündeki yerini koruyor.


HALK ozanı Aşık Veysel, aradan geçen yıllara rağmen halkın gönlündeki yerini koruyor. Aşıkların toplumun gündeminden çıkarılmak istenmesine tepki gösteren Gülhane İlköğretim Okulu öğretmenleri Aşık Veysel anısına anma etkinliği düzenlediler.
Kültür Bakanlığı kültürel etkinlikleri ödeneklerle desteklerken, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda kültürel etkinlikler, ders çerçevesinde ve kulüp çalışmalarıyla sürdürülmeye çalışılıyor. Okullarda etkinliklere ödenek ayrılmadığı gibi müzik, resim gibi dersler seçmeli hale getiriliyor. Tam da böylesi bir dönemde Aşık Veysel’i Anma Günü düzenleyen Keçiören Gülhane İlköğretim Okulu Müzik Öğretmeni Serkan Erdoğan ve Sınıf Öğretmeni Gönül Uz, Aşık Veysel ve giderek kaybolan aşıklık kültürünü gazetemize değerlendirdiler.
Aşık Veysel ve birçok önemli ozanın yeterince tanınmadığını belirten Serkan Erdoğan, ozanlara ders kitaplarında da yeterince yer verilmediğine dikkat çekti.
Aşık Veysel’in birleştirici bir ozan olduğunu belirten Gönül Uz da, Veysel’in “Ne var ise sende bende/Aynı varlık her bedende/Yarın mezara girende/Sen toksun da ben aç mıyım” dizelerini hatırlattı. Veysel’in şiirlerinde insan olmayı işlemesinin onun bugüne yansıyan önemli bir özelliği olduğunu ifade eden Uz, “İnsanın insana bu kadar yabancılaştığı, şiddetin bu kadar yaygınlaştığı günümüzde Aşık Veysel’in türkülerinin birleştirici özelliği önemlidir” dedi.
‘AŞIKLAR TOPLUMUN GÜNDEMİNDEN ÇIKARILDI’
Aşık Veysel’in yanında Dadaloğlu ve Pir Sultan Abdal gibi birçok halk ozanının da yeterince tanıtılmadığına değinen Uz, bunun gerekçelerini şöyle açıkladı: “1934 yılından sonra ‘Türk Müziğini, Geliştirme Programı’nda kimi sapmalar oldu. Halk müziği araştırmaları yapılsa da 1945-46’ya kadar bu alandaki çalışmalar geri planda kaldı. Halk müziği ve ozanlarımız hep siyasi bir konu olarak ele alındı, kültürel bir konu olarak ele alınmadı. Geleneksel yaşam kentsel hayatla değişime uğradı. Arabesk bir kültür ve müzik oluştu. Köy Enstitüleri’nin kapatılması, tarım ve hayvancılığın bitirilmesi, göçü hızlandırdı. Kentlerdeki uçurumlar, keskin sınıf farkları kent kültürünü yozlaştırdı. Aşıklar bir şekilde ekarte edildi. Toplumun gündeminden çıkarıldı. Diğer yandan müzik eğitiminde batı müziği enstrümanlarına yer verilmesi, bağlama gibi halk müziği enstrümanlarının geri plana çekilmesi aşıklık geleneğini olumsuz etkiledi.”
Önceki gün gerçekleşen etkinlikte, Aşık Veysel’in hayatının anlatıldığı slayt gösterisinin ardından şiirler okunup, 60 kişilik koronun eşliğinde Aşık Veysel türküleri seslendirildi.
(Ankara/EVRENSEL)
Selma Ertekin - Gülhan Şimşek
www.evrensel.net