10 Temmuz 2004 21:00

Tatlısu'da eylem günü

Erdek'te Tatlısu köyü sınırlarındaki koya yapılmak istenen tersaneye karşı halk mücadele başlattı. Bandırma'nın nefes aldığı son koyların tersane ile kirletileceğini belirten köylüler, İdare Mahkemesi'ne dava açtılar. Köylüler ayrıca bu akşam eylem yapacaklar.

Paylaş
Balıkesir'in Erdek ilçesine bağlı Tatlısu köyündeki koylar, çevre felaketiyle karşı karşıya. Halkın tüm karşı çıkışlarına karşın, 7 koydan oluşan Tatlısu'ya ticari tersane inşa edilmek isteniyor. Eşsiz bir doğa güzelliği olan koyların, tersane ile kirletileceğini söyleyen halk ve çevre örgütleri, bugün 16.00-19.00 saatleri arasında yapacakları eylemle, olası bir çevre felaketine izin vermeyeceklerini ilan edecekler. Yaz aylarında nüfusu 50-60 bine çıkan Tatlısu'da, 3 yıl önceden planlanan tersane hakkında muhtar dahil yöre halkına hiçbir bilgi verilmemiş. Gazetemizin sorularını yanıtlayan Tatlısu Muhtarı Nihat Terzioğlu, 5 bakanlığa dilekçe yazdıklarını ancak hepsinden tersanenin 'hukuka uygun' olduğu cevabını aldıklarını belirtti. Tersane kiraya verileceği zaman kendilerine 'fiyat' için başvuru yapılınca olayı öğrendiklerini kaydeden Terzioğlu, "Turizm Bakanlığı'na yaptığımız başvuruya aldığımız cevapla da, koyun turizm bölgesi olmaktan çıkarıldığını öğrendik" dedi.

ÇED raporu yok Kaymakamlıktan Bayındırlık Müdürlüğü'ne kadar tüm kurumlara yaptıkları başvurularda, 'size bilgi vermek zorunluluğumuz yok' şeklinde bir yaklaşımla karşılaştıklarını aktaran muhtar Nihat Terzioğlu, şöyle konuştu: "Beş bakanlığa dilekçe verdik. Sadece Çevre Bakanlığı 'ÇED raporu alınmamıştır' şeklinde yanıt bildirdi. Turizm Bakanlığı, 1999 yılında yapılan çalışma ile bölgenin turizm alanı olmaktan çıkarıldığını belirtti. Bu durumdan bizim haberimiz yok. 7-8 km. sahil şeridinde 4-5 bin yazlık konut var. Dalyan ve Tatlısu arasında kalan alanın içinde 7 koy bulunuyor. Tersanenin yapılacağı alanın hemen yanı başında turistik otel var, kredi almış, 3 yıldız vermişsiniz. Sadece sahile 0 km'de 300 hane mevcut. Turizm alanı değilse nasıl oluyor bunlar?" Tersanenin 7 koyun tam arasına yapılacağına dikkati çeken Terzioğlu, oluşacak kirliliğin böylece tüm koyları etkileyeceğini söyledi.

Nihat Terzioğlu (Tatlısu Köyü Muhtarı) Koy doğal tersane konumunda olduğu için isteniyor. Tersaneyi, 'Ergun Kardeşler' adlı bir şirket yapmak istiyor. Dedelerimiz burada ölmüş, babalarımız burada ölmüş bizim. Buraya gelen bürokratlar birkaç sene çalışır tayin olur gider, ama biz burada yaşıyoruz, burada öleceğiz. Bizi insan olarak nasıl yok sayarlar? Bir aydır direniyoruz. Bir gecede izinsiz elektrik hattı çekmişler. 3 tane kayık iskeleti koydular, bir karavan ve bir de vinç getirdiler. İdare Mahkemesi'nde dava da açtık. Bandırma'da 80'e yakın örgüt bizim yanımızda. Ben 25 yaşındayken, buralara sanayi geldi, Bandırma'ya kimya fabrikaları açıldı. O zaman ayakta alkışladık istihdam olacak diye. Ne yazık ki çevre tamamen kirlendi. Bugün 30. yılını doldurmuş bu tesisler. Körfezi bitirdiler. Bandırma'nın deniz kirliliği bize kadar geldi. Edincik, Hamalı, Tatlısu, Aşağıyapıcı gibi köylerde ölenlerin yüzde 99'u akciğer kanserinden yaşamını yitirdi. Yıl 365 gün, 350 günü poyraz hakim buraya. Bir çöp bile denize düşse bizim sahilimize gelir. Bütün bunları bilmek için kahin olmaya gerek yok. Hepsini yaşadık.

Burhan Oybak (Tatlısu köylüsü) Tersane kurulunca atıklarını denize verecekler. Akıtmayacağız diyorlar ama güvenmiyoruz. Bu yüzden yapılmasına karşıyız. Köyün çoğu balıkçılık yaparak geçinmeye çalışıyor. tersane yapılırsa ekmek kapımız kapanacak. Tersanenin kurulduğu köyde kamplar var, aynı zamanda oturanlar var. Tersane kurulduğunda oraların tahliye edilmesi gerekiyor. Tersane yerleşim yerlerine çok yakın, zaten en önce gürültü kirliliği yaşanacak. Gemiler limana yanaştığında denize yağlarını, kirli sularını boşaltacaklar. Turistik alanlarda böyle şeylere izin verilmemesi gerekiyor. El altında koyu almışlar, en son köylünün haberi oluyor. Ama kurulmasına izin vermeyeceğiz. Tersaneye yürüyüş yapmayı planlıyoruz, ayrıca imza toplamaya başladık, sesimizin duyulmasını istiyoruz.

ÖNCEKİ HABER

Eski milletvekili tutuklandı

SONRAKİ HABER

Ayrımcılık raporlaştırıldı

Sefer Selvi Karikatürleri
Evrensel Gazetesi Birinci Sayfa
Evrensel Ege Sayfaları
EVRENSEL EGE

Ege'den daha fazla haber, röportaj, mektup, analiz ve köşe yazısı...