4 DEV ADAM!

Athena, kendinden öncekilerin hepsinden farklı bir açılımla temsil etti Türkiye'yi. Eski rockçı kimliklerini unutmadıklarını ima edercesine sahneye çıktılar. Hem enerjik performanslarıyla rakipleriyle kıyasıya yarıştılar, hem de tercihlerini barıştan yana kullandıklarını ilan ettiler.

Türkiye'nin ilk kez evsahipliği yaptığı Eurovision Şarkı Yarışması, başarılı organizasyonu yanında Athena'nın akıllarda iz bırakacak şarkısı ve barış gösterisi ile geride kaldı. Bugüne kadar Türkiye, Eurovision'a ülke tanıtımı açısından büyük değer biçtiği için o yılki "süper starı"yla katılmaya özen gösterdi ve Eurovision "normlarına" uygun batılı, hareketli, çok sesli parçalarla beğeni kazanmak açısından neredeyse ilan edilmemiş bir önşart gibiydi. Ancak bu, diğer şartlarla birleştiği oranda Türkiye'ye mutlu olacağı sonuçları getirdi. Yerel, otantik yer yer de oryantal motiflerin böylesi bir çerçeve içine başarılı bir biçimde yedirilebilmesi yüzünü batıya dönen Türkiye'nin özünü de yitirmediğini bir göstergesi sayılacağından aranır denge böylesi bir kombinasyona oturtulmuştu. Örneğin Türkiye'nin o dönemki "süper starı" ilan edilen Ajda Pekkan, ülkenin yoğun bir petrol krizini yaşadığı 1980 yılında, "Eninde petrol, sonunda petrol, artık sana sana muhtacım petrol" diyerek puan toplamaya çalıştığı "Petrol" adlı parçası ile 19 ülke arasından ancak 15. olabilmişti. Türkiye'nin "Euro lobicisi" Şanar Yurdatapan'ın sözlerini yazdığı parça Türkiye'nin elinde kalmıştı. Sertab Erener'in Türkiye'ye birincilik getiren parçası ise, "Euro-oryantal" dengesini gözeten yapısı ile bundan sonra Türkiye'den katılacak olanlar açısndan bir tercih çıtası oluşturdu.

Athena barış gösterisi Üniversite çıkışlı olan, ancak okul yaşamından pek hoşlanmayan bir grup olarak Athena ise, kendisinden öncekilerin hepsinden farklı bir açılımla temsil etti Türkiye'yi. Eski rockçı kimliklerini unutmadıklarını ima edercesine sahneye çıktılar ve bir performans şovu gibi gerçekleşen bu yılki Eurovision'da hem enerjik performanslarıyla rakipleriyle kıyasıya yarıştılar, hem de dünyanın, savaş ve işgal dayatmaları ile barış gösterileri arasında bölündüğü bir süreçte, tercihlerini barıştan yana kullandıklarını açıkça ilan ettiler. Athena'nın solisti Gökhan'ın şarkı söylerken ceketini iki yana açarak, içine özel olarak işlenmiş "barış" işaretlerini göstererek verdigi politik mesaj, dünyanin dört bir yanindan Abdi Ipekçi'de Eurovision'u izlemeye gelen binlerce kişiyi coşkuyla ayaga kaldirdi. Bu da, sadece Türkiye'den bundan sonra bu yarışmaya katılacaklar açısından değil, Eurovision'un tarihi bakımından da koyulmuş ayrı ve özel bir işarettir. Basınımızın ilk günkü tepkisiyle, Sertab Erener'in birinciliğinden sonra "iyi bir derece" diyerek orta şekerli bir durum gibi bir kenara koydugu Athena'nın aldığı dördüncülük, şarkının şarkı olarak değeri ile birlikte bir dizi başka etkenin de sonucu belirlediği Eurovision açısından herhalde şöyle bir mesaj olarak da okunmalıdır: "Türkiye'nin dünyadaki itibarını savaş değil, barış yanlısı bir tutum artırıyor." Athena'nın şarkısı, sonundaki davullu girişle bu coğrafyanın kültürüne ilişkin bağlamı da başarılı bir biçimde kuruyordu. Türkiye Ulusal Basketbol Takımı için yazdıkları "12 dev adam" şarkisi ile yanki uyandiran Athena, bu güzel parçasi ve akilli protestosu ile "4 dev adam" olarak anılmayı hakediyor.

Yükselen trend: Hareket! Bu yılki yarışmanın akıllarda en çok kalacak özelliklerinden birisi de, yüksek tempolu, üstün performanslı ve egzotik parçaların yükselen trendi oluşturmaya başladığı olacak. Sahnede parende atan Yunanistan'ın "Tarkan"ı ve Ukrayna'nın Karpatya Dağlarında yaşayan dağlı Hutsul'lerin egzotik güdülerine dayanan gösterisi ile Ruslana'ya ilk üçte yer kazandıran böylesi bir trenddi. Birinci olan Ukrayna'lı Ruslana'nın sahne kompozisyonunda tüm bunlarla birlikte, edebiyat ve sanatta ortaçağa dönüş eğilimlerinin güçlenmesini gözeten matiflerinde yer bulduğu belirtilmeli. Romantizme neredeyse hiç yer olmayan bu Eurovision'da ikinciliği kazanan Sırbistan Karadağ ise, Almanya bile parçasını İngilizce seslendirirken, kendi dili ve ezgileriyle yarışmada kendisini fark ettirdi. Kıbrıs adına yarışmaya katılan Rum kesiminden 16 yaşındaki Lisa Andreas, tempo yarışına prim vermeden romantik çağrışımları da olan parçası ile bizce yarışmaya bir özgünlük kattı. Ancak Kıbrıs'ın Yunanistan'a, Yunanistan'ın da Kıbrıs'a tam puan vermeleri, politik bir angajman içinde değerlendirilmeye açık ve çekiştirilirse "Enonis"çiliğe kadar bile uzatılabilecek bir durum yaratırken, Türkiye'nin Kıbrıs'a bir puan vermekle yetinmesi de bir misilleme olarak algılanmaya müsaitti.

Güvenlik sendromu Yarışmaya yaklaşık bir saat kala, Abdi İpekçi'nin girişinde yabanci konuklarin bayraklariyla şarkilar söyleyip tempo tuttugu bölümde, farkli dillerden "NATO ve Bush'a geçit yok" yazılı pankartlar açan "NATO ve Bush Karşiti Birlik"in eylemcileri, refleksleri ABD ve NATO politikalarına angaje "güvenlik görevlilerinin" muamelelerine rağmen dikkat çekmeyi başardılar. Eylemcileri gözaltına alan polis, Eurovision'un "tanıtım" yanı konusunda bir brifingten geçirilmiş olmalı ki, çevredekilere çok çaktırmadan gürültüsüz bir biçimde ve sivil polis ordusunun perdelemesi ardından "işini gördü." Ancak her ne kadar "terbiye" edilirse edilsin, yaka ve kol mikrofonlarının yanında yaka ceplerine iliştirilmiş kocaman amblemleriyle ortalıkta cirit atan "güvenlik görevlileri" bu Eurovision'un çok özenerek ve epey para harcanarak oluşturulmuş sahne yapisi ve işik düzenine gölge düşüren en önemli unsurlardan biriydi. Bu abartilmiş "güvenlik önlemi", sanırız yabancı konuklar açısından da bu organizasyonun en kusurlu yanının "güvenlik" olmasına neden oldu. Yarışma öncesi dünyanın en bakımlı bulvarlarını andıran Zeytinburnu ise, Zeytinburnu olalı herhalde böylesi bir ihtimam görmemişti.


Ukrayna birinci oldu 49. Eurovision Şarkı Yarışması'nda birinciliği, 280 puanla Ukrayna kazandı. Abdi İpekçi Spor Salonu'nda yapılan yarışmanın finalinde, 36 ülke oy verdi. Oylama sonucunda "Dzikie Tance" adlı şarkıyla Ukrayna adına yarışan ve "Zeyna"yı andıran kıyafetlerle sahne alan Ruslana Lyzichko, 280 puanla birinci oldu. İkinciliği 263 puanla Sırbistan-Karadağ, üçüncülüğü 252 puanla Yunanistan kazanırken, Türkiye'yi "For Real" adlı şarkıyla temsil eden Athena Grubu, 195 puanla 4. oldu. Kıbrıs Rum Kesimi ise, Türkiye'nin hemen ardından beşinciliğe layık görülürken, sıralama şöyle şekillendi: 6. İsveç (170), 7. Arnavutluk (106), 8. Almanya (93), 9. Bosna Hersek (91), 10. İspanya (87), 11. Rusya (67), 12. Malta (50), 13. Hırvatistan (50), 14. Makedonya (47), 15. Fransa (40), 16. İngiltere (29), 17. Polonya (27), 18. Romanya (18), 19. İzlanda (16), 20. Hollanda (11), 21. Avusturya (9), 22. Belçika (7), 23. İrlanda (7), 24. Norveç (3).

www.evrensel.net