Fotoğraf'ın ardındakiler

Yönetmenliğini Kazım Öz'ün gerçekleştirdiği "Fotoğraf, bir ilk film olmasına rağmen birçok bakımdan ortalama sinema dilinin üzerine çıkmayı başarıyor.

Fotoğraf'ın ardındakilerŞenay AydemirBirkaç yıl önce ilk filmleri "Ax" (Toprak) kimi özel gösterimlerle seyircinin karşısına çıktığında, büyük sempati toplamıştı. Bir kısa filmin çerçevesini aşan profesyonellik ve görüntü kalitesiyle "Ax" Mezopotamya Kültür Merkezi Sinema Birimi'nin ilk ürünü olarak gelecek için umut verdi. "Ax"ın yönetmeni Kazım Öz, birkaç yıl sonra uzun metrajlı sayılabilecek bir film ve benzer bir konuyla yeniden sinemaseverlerin karşısında. Bu yılki Altın Portakal Film Festivali'nde ilk kez gösterildiğinde seyircinin ilgisini çeken ve bir ilk film için oldukça başarılı bulunan "Fotoğraf", geçtiğimiz cuma günü İstanbul Akademi, Ankara Metropol, İzmir Konak ve Mersin Gediz sinemalarında gösterime girdi. Tekellerden bağımsız, kendi kaynaklarıyla yaratılan bir filmin bu kadar az sinemada gösterim olanağı bulabilmesi bir şans mı, yoksa trajik bir durum mu bilinmez ama, "Fotoğraf"a özellikle Kürt sinemaseverlerin ilgi göstereceği kesin. Film önümüzdeki günlerde Diyarbakır'da da gösterim olanağı bulacak.

Ayrı yollar, ayrı dünyalar "Fotoğraf", İstanbul otogarında başlıyor serüvenine. Bir genç, askere uğurlama törenleri arasında otobüse biniyor. Harem otogarında ise yanına bir başka genç oturuyor. Çok geçmeden gençlerden birisinin askere gittiğini, diğerinin gerillaya katılmak üzere yola çıktığını anlıyoruz. Yan yana oturan iki genç yol boyunca 'yolculuk amaçlarını' birbirlerinden saklayarak sohbetler ediyorlar. Konuşmalarından ikisinin de yetiştirilme ve dünyayı algılama tarzlarına ilişkin çıkarsamalar yapmak mümkün. Yolculuk bir süre sonra sona eriyor ve her iki genç de kendi yollarında devam ediyor. Bu ayrılıktan sonraki süreç seyirci açısından oldukça hızlı gelişiyor ve 'trajik' bir finale doğru akıyor.

Senaryo 'kısa' kalıyor"Fotoğraf"ın senaryosunun öncelikle iyi bir kısa film senaryosu olabileceğini belirtmek gerekiyor. Zira, kimi bölümlerin uzunluğu (özellikle yol sahneleri, sessiz sessiz dağlara bakan gözler) filmin akışında önemli sorunlar yaratıyor. Bu bakımdan senaryonun uzun tutulmasının filmin akıcılığını zedelediği söylenebilir. Bir ilk film olmanın sorunlarını bir yana bırakacak olursak, Yönetmen Kazım Öz, sinema dili ve anlatım tekniği bakımından gelecek vaat eden yönetmenler arasında. Çünkü oyuncularının, teknik donanımının ve bütçesinin mütevaziliğinin ötesinde kendi içinde önemli iddialar taşıyan bir film çıkmış ortaya. "Fotoğraf"ın ortalama bir sinema dili olduğunu belirttikten sonra şu şöylenebilir: "Fotoğraf" da tıpkı "Büyük Adam Küçük Aşk"ta olduğu gibi neyi nasıl söylediğiyle tartışılacak bir film.

Usta işi sahneler Bu noktada, Kürt sorununun geldiği aşama bakımından güncel olma şansını kaybeden bir yapım. Sıcak çatışma dönemlerinin perde arkasına alındığı filmde, sorunun kaynaklarına dair tezler işleniyor. Ama altının yeterince doldurulduğunu ifade etmek güç. Bizce, aynı koltuğu paylaşan iki genç arasında yaşanılan diyaloğun yeterince derin işlenememesi önemli bir fırsatın kaçmasına neden oluyor. Zira gençlerin ayrılmasının ardından yaşananlar hızlı bir süreç olarak gelişiyor ve seyirci bu iki insanın finalde ortaya çıkan koşullarda nasıl buluştuklarıyla ilgili toplumun büyük kesimlerince malum kimi bilgiler dışında veri alamıyor. Bu bakımdan da "Fotoğraf " kısa metrajlı bir film için uzun, uzun metrajlı düşünülen bir film için kısa tutulmuş bir yapım. Ancak, kimi sahnelerde gerçekten ustaca bir dil yakalandığını da ifade etmek gerekiyor. Örneğin; Diyarbakır'ın dar sokaklarında gerçekleştirilen, insanların birbirleriyle haberleşme yöntemlerini anlatan sahne birkaç dakikalık kısa film olmak için ideal.

Milano'da ödül kazandı Feyyaz Duman, Nazmi Kırık ve Mizgin Kapazan'ın başrollerini paylaştığı filmin 6. Milano Film Festivali'nde en iyi film, 12. Arıburnu Ödülleri'nde de "Jüri Özel Ödülü" aldığını; oyuncularından Mizgin Kapazan ve Nazmi Kırık'ın daha önce Yeşim Ustaoğlu'nun yönettiği "Güneşe Yolculuk"ta rol aldıklarını hatırlatmakta yarar var. Bir diğer bilgi; filmde Türkçe konuşmalar Kürtçe; Kürtçe konuşmalar ise Türkçe olarak altyazıyla veriliyor.Yönetmen Kazım Öz'ün senaryosunu da yazdığı "Fotoğraf", önemli bir konuya, cesurca yaklaşan kimi ilk film amatörlüklerine rağmen emeği geçenlerin sinema adına umut vaat ettikleri bir yapım. Son bir söz: Bir yönetmenin herhangi bir konuyu ele alırken 'tarafsız' olmasını beklemek saflık olur. Ama en azından 'nesnel' olmasını isteyebiliriz. Kazım Öz, genel olarak nesnel bir çizginin içinde durmaya çalışsa da, zaman zaman bu sınırlar aşılıyor.
www.evrensel.net