Hem yakın hem de uzak yüzler

Hem yakın hem de uzak yüzler

Minibüslerde görünen yüzlerde, insanların geçmişlerini, kimliklerini ve geleceklerini arayan Ressam Handan Kaynakgöz'ün 'Minibüs Yüzleri' isimli sergisi bugün Evrensel Kültür Merkezi'nde açılıyor.

Hem yakın hem de uzak yüzler
Evren Erol
"... Seçim yapmadan kabullenmişizdir yanımızdakinin kokusunu, müziğini, kıpırtısını, görüşünü. Ama iç içe, burun buruna olan herkes, birbirine 'dış'tır, 'başka'dır, 'öbür'dür, 'uzak'tır. Bu yakın hem de uzak yüzler bizleriz."
Ressam Handan Kaynakgöz'ün minibüslerde görünen yüzlere, bu yüzlerin belleğimizde bıraktığı imgelere dair tarifi yukarıdaki cümleler. Günün her saatinde vızır vızır işleyen, yüzlerce insanın inip bindiği, gideceğimiz yere bizi en çabuk ve en rahat bir biçimde ulaştıracaklarını düşündüğümüz minibüsler... Yaşamın koşuşturmacası içeirsinde kopmaz bir parçamız haline gelen o küçük yolcu odalarında gidip gelen birbirine yabancı onlarca insanı anlatıyor Handan Kaynakgöz 'Minibüs Yüzleri' adlı sergisinde. 3 Aralık'tan itibaren Evrensel Kültür Merkezi'nde sergilenecek resimler, dikkatimizi bu en yakın ve en uzak yüzlere çekiyor.
1965 yılında İzmir'de dünyaya gelen sanatçı 1991 yılında Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü'nden mezun oldu. 1994 yılında Pedagojik Eğitim Formasyonunu İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'nde tamamladı. TÜYÇEV, BEKSAV, MÜ Güzel Sanatları Geliştirme Vakfı gibi kurumlarda plastik sanatlar dersleri verdi. Çalışmalarını halen kendi atölyesinde sürdüren sanatçı, 1983 yılından bu yana çeşitli kurum ve kuruluşların düzenlediği yarışma ve sergilere katıldı. İlk kişisel sergisini 1999 yılında Çağdaş Eğitim Kültür Merkezi'nde açan sanatçı, ikinci kişisel sergisini Evrensel Kültür Merkezi'nde "Minibüs Yüzleri" başlıklı çalışmalarıyla gerçekleştiriyor.
Yaşamın aynası ifadeler
Toplum olarak yaşadığımız rahatsızlıklarla, kirlenen ilişkilerimizle, ahlaksal aşınmalarla, iletişim bozukluklarıyla, yabancılaşmanın en yoğun dönemlerinden birinin içindeyiz belki de.
Günlük hayatımız içinde en hızlı sirkülasyonun yaşandığı toplu taşım araçlarından biri de minibüslerdir kuşkusuz. Gün içinde okuluna yetişme kaygısıyla koşuşturan öğrencinin, işe geç yetişme telaşında bir memurun, belki de misafirliğe giden iyi giyimli bir bayanın tercihidir minibüsler. İnsani değerlerimizi yitirdiğimiz, "merhaba"mızı esirgediğimiz günümüz toplum ilişkilerinde "O küçücük yolcu odaları, hiciv yüklü bir yaşantı parçasıdır" Handan Kaynakgöz'ün deyimiyle. Sıkkın, kaygılı, sevinçli, üzüntülü, pırıltılı, solgun, iç içe, burun buruna fakat birbirine "uzak" olan herkestir sanatçının resimlerinin kahramanları.
Yapıtlarını yaşantı ve izlenimlerinin dışavurumu olarak değerlendiren Kaynakgöz, çalışmalarında yüz ifadelerini betimlemeyi tercih ediyor genellikle. Çünkü, bu ifadelerin insanın geçmişinin, yaptıklarının, yapacaklarının aynası olduğunu düşünüyor.
Derinliksiz ilişkilerin resimleri
Sanatçının 46 yapıtının yer alacağı sergideki çalışmalar, kağıt üzerine akrilik boya kullanılarak gerçekleştirilmiş. Her renk birbirinin üstüne gelecek şekilde, bir ton geçişi yaratılmaksızın lekesel vurgularla oluşturulmuş resimler. İnsanlar arasındaki iletişimsizlik, derinliksiz ilişkiler, sanatçı tarafından yüzeysel, hacimsiz biçimler yaratılarak imgelenmiş.
Spontan yaratılan resimlerde, görsel gerçekliği olduğu gibi aktarma kaygısı, klasik akademik tavır gözetilmeden sadece ifadelere dikkat çekilmek istenmiş. "Yolculuk dediğimiz olayın hareketliliğinin tam da içinde, sıkışık, dar ve huzursuz bir başka mekândır minibüsler" diyen Kaynakgöz'ün bu mekânlardan esinlenerek yarattığı çalışmalarındaki, her biri ayrı bir dünya olaraka tanımlanabilecek insanların resimlerini, 3 Ocak'a kadar izleyebilirsiniz.
www.evrensel.net